چکیده:
کارآفرینی محور توسعۀ اقتصادی است و کارآفرینان با تخریب روشهای کهن و ناکارآمد قبلی و جایگزینی آنها با شیوههای کارآمد و نوین به نظام اقتصادی پویایی و حیات میبخشند. از عواملی که در کارآفرینی دخیلاند، مسئلۀ جنسیت است و میزان موفقیتی که هر جنس در کسبوکار خود به دست خواهد آورد، بهطور خاص به ویژگیهای آنها برمیگردد. ازاینرو، هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای کارآفرینانۀ مؤسسان زن و مرد دبیرستانهای غیردولتی شهر تهران است. روش پژوهش توصیفیـ پیمایشی و جامعۀ آماری شامل مؤسسان زن و مرد دبیرستانهای غیردولتی شهر تهران است (507 نفر) که از بین آنها تعداد 213 نفر (90 زن و 123 مرد) بهمنزلۀ نمونۀ آماری به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساخته (با ضریب قابلیت اعتماد 82/0) استفاده شده است که دو گروه از ویژگیهای شخصیتی و شناختیـ مهارتی کارآفرینان را میسنجد. نتایج پژوهش نشان میدهد که ویژگیهای کارآفرینانۀ مؤسسان زن و مرد دبیرستانهای غیردولتی شهر تهران در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. بین ویژگیهای کارآفرینانه در دو گروه زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد. ویژگی شخصیتی تحمل ابهام در زنان کارآفرین و استقلالطلبی در مردان کارآفرین در سطح نامطلوبی ارزیابی شده است. همچنین، بین ویژگیهای شخصیتی زنان و مردان مؤسس مراکز آموزشی، بهجز ویژگیهای استقلالطلبی و تحمل ابهام، تفاوت معناداری وجود ندارد. بین ویژگیهای شناختیـ مهارتی زنان و مردان نیز تفاوت معناداری وجود ندارد و در هر دو گروه در سطح نسبتاً مطلوبی ارزیابی شده است.
خلاصه ماشینی:
ازاین رو، پژوهش حاضر درصدد است که دو گروه از ویژگی هـای شخصـیتی و شناختی ـ مهارتی را در زنان و مردان مؤسس دبیرستان های غیردولتی شهر تهران بررسی کند و سپس به تطبیق این ویژگی ها بین زنان و مردان مؤسس آموزشی بپردازد.
آمار توصیفی مربوط به میزان ویژگی های شخصیتی و سطح مطلوبیت آن ها در مؤسسان دبیرستان های غیردولتی شهر تهران شاخص آماری جنسیت تعداد میانگین انحراف استاندارد سطح مطلوبیت متغیر زن 88 3/29 ٠/٤١٤ نسبتا مطلوب ویژگی های شخصیتی مرد 120 3/227 ٠/٥٣١ نسبتا مطلوب زن 90 3/892 ٠/٤٢٥ مطلوب توفیق طلبی مرد 123 3/86 ٠/٨١٤٣ مطلوب زن 90 2/95 ٠/٥٨٦٥ نسبتا مطلوب استقلال طلبی مرد 122 2/321 ٠/٨٧٦٥ نامطلوب زن 88 3/67 ٠/٧٨٩ مطلوب ریسک پذیری مرد 123 3/762 ٠/٤٢٥ مطلوب زن 89 3/132 ٠/٥٠٢ نسبتا مطلوب خلاقیت مرد 122 3/082 ٠/٦٨٤ نسبتا مطلوب زن 90 2/311 ٠/٨٤٣ نا مطلوب تحمل ابهام مرد 120 2/5216 ٠/٤٩ نسبتا مطلوب زن 90 3/78 ٠/٦٨٤ مطلوب کنترل درونی مرد 123 3/815 ٠/٥٢ مطلوب مطلوب نسبتامطلوب نامطلوب 1 2/33 3/66 5 میانگین های به دست آمده نشان می دهد که درمجموع میانگین میزان ویژگی های شخصـیتی در زنان کارآفرین ٣/٢٩ و در مردان کارآفرین ٣/٢٣ است که هر دو مقـدار آن هـا روی پیوسـتار مطلوبیت در سطح نسبتا مطلوب ارزیابی می شود.
با توجه به این نتایج می توان نتیجه گرفت کـه بـین زنان و مردان مؤسس دبیرستان های غیردولتی شهر تهـران از نظـر میـزان داشـتن ویژگـی هـای کارآفرینانه تفاوت معناداری وجود ندارد.
"What is educational entrepreneurship?" in Hess, F.