چکیده:
صنعت خودرو از صنایع اصلی کشور ما بهشمار میآید که با تولید فزاینده بهخصوص در سالهای اخیر، نقش بسزایی را در اقتصاد کشور بازی کرده و میکند. با توسعهی ظرفیتهای تولید در شرکتهای خودروسازی داخلی، شاهد شکلگیری رقابت نسبی در برخی از بخش-های بازار خودرو در کشور هستیم. از مقولات مهم در امر تولید و فروش در شرایط رقابت، مقولهی بازاریابی است، که علاوهبر ضرورت تدوین استراتژیهای بازاریابی مناسب، نیاز به پیادهسازی آنها نیز است. بهدلیل پیچیدگی و چند بعدی بودن مقولهی پیادهسازی و اجرای استراتژیهای بازاریابی کمتر به این مهم پرداخته شده است. این مقاله به تحلیل خوشهای سلسلهمراتبی عوامل بازدارندهی اجرای استراتژیهای بازاریابی میپردازد. تحلیل خوشهای سلسلهمراتبی بر اساس نظرات خبرگان برنامهریزی بازاریابی حاصل از مطالعهی میدانی و طراحی پرسشنامه بیانگر وجود دو خوشهی اصلی و خوشههای جزیی بیشتر با تفاوت کمتر است. تحلیل نتایج نشان میدهد، عامل رهبری ضعیف با تفاوت زیاد از سایر 39 عامل بهعنوان مهمترین عامل بازدارنده مطرح است. خوشه با عوامل متمایز از دیگران شامل 4 عامل کمبود نیروی انسانی جهت پیادهسازی استراتژیهای بازاریابی؛ محدودیت منابع مالی در مورد پیادهسازی استراتژیهای بازاریابی؛ محدودیت زمانی در مورد پیادهسازی استراتژیهای بازاریابی و عدم دسترسی به اطلاعات در مورد تدوین استراتژیهای بازاریابی میشود.
خلاصه ماشینی:
"جهـت تحلیـل خوشـه ای در صــنعت خودروسـازی ، شــرکت ایـران خـودرو بـا توجــه بـه اینکــه یکـی از بزرگ ترین و قدیمی ترین شرکت هـای تولیـد و فـروش خـودرو در کشـور اسـت و برنامـه بازاریابی از جمله استراتژی های بازاریابی خود را تدوین کرده و چند سالی است که در این زمینه فعالیت جدی و پیشینه ی مناسب دارد، به عنوان نمونه ی موردی ایـن پـژوهش انتخـاب شــد.
در ادامـه ایـن پـژوهش ، بـا توجـه بـه کمبـود مطالعـات و پـژوهش در زمینـه ی عوامـل بازدارنده ی پیاده سازی استراتژی های بازاریابی ، پیشنهاد می شـود کـه از روش هـای آمـاری دیگر مانند تحلیل عاملی و تحلیل مسیر بـرای تحلیـل عناصـر اصـلی و همچنـین رابطـه بـین عناصر اصلی برای تحلیل بیشتر این مقوله ی مهم و شناسایی عوامل مهم تر و همچنین رابطـه بین این عوامل با یکدیگر استفاده شود."