چکیده:
بین رسانههای مدرن، اینترنت بهدلیل جاذبههای متنوع، جایگاه ویژهای دارد. گسترش سریع فناوریهای ارتباطی در سراسر جهان این پرسش را مطرح میکند که این رسانهها و واسطههای ارتباطی چه تأثیری در مشارکت عمومی و تحولات اجتماعی و سیاسی جهان دارد. در این پژوهش اهمیت رسانههای اجتماعی آنلاین بر شفافیت و اعتماد عمومی با اثر میانجیگری مشارکت عمومی، بهطور کاربردی سنجیده میشود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر چگونگی گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی (غیرآزمایشی) و از شاخۀ مطالعات میدانی و از نظر ارتباط بین متغیرهای پژوهش از نوع علّی است. روش اجرای پژوهش نیز پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دانشگاه تهران را شامل میشود که نمونهگیری آن به روش طبقهبندی است و دادهها بهکمک ابزار پرسشنامه گردآوری شدهاند و در نرمافزار لیزرل 54/8 تجزیهوتحلیل میشوند. نتایج پژوهش نشان میدهد اثر رسانههای اجتماعی آنلاین بر مشارکت مدنی و سیاسی و همچنین اثر این دو نوع مشارکت بر شفافیت و اعتماد عمومی معنادار است و تأیید میشود.
خلاصه ماشینی:
نتـایج پـژوهش نشـان مـی دهـد اثـر رسانه های اجتماعی آنلاین بر مشارکت مدنی و سیاسی و همچنین اثر این دو نوع مشـارکت بـر شفافیت و اعتماد عمومی معنادار است و تأیید می شود.
از سویی ، شواهد مشهودی وجود دارد که نشان می دهد مردم برای مشارکت عمومی گرایش بیشتری به استفاده از رسانه های اجتماعی آنلاین دارند (وارن ، سلیمان و جعفر، ٢٠١٤).
Public trust موضوع روشن شود که رسانه ها و واسطه های ارتباطی آنلاین چه اهمیتـی در مشـارکت عمـومی افراد دارند و نیز مشارکت عمومی افراد بر اعتماد عمومی و شفافیت ١، چه تأثیری دارد.
با توجه به تعاریف ارائه شده ، مرور پژوهش های گذشته و فرضیه های مسئله ، پژوهشگران این پژوهش مدل مفهـومی زیـر را بـرای نشان دادن چگونگی تأثیرگذاری رسانه های اجتماعی آنلاین بر مشارکت عمومی (سیاسی و مدنی ) و همچنین تأثیر مشارکت عمومی بر دو مقولة اعتماد عمومی و شفافیت ارائه کرده اند (شکل ١).
در شکل های ٢ و ٣ رسانه های اجتماعی آنلاین با ONLINE مشـارکت مـدنی بـا CIVIC، مشارکت سیاسی با POLITIC، شفافیت اقدامات حکومت با TRANSPAR و اعتماد عمومی با TRUST نشان داده شده است .
تحلیل نظرهای کسب شده از دانشجویان دانشگاه تهران نشـان مـی دهـد فرضیة اصلی اول این پژوهش مبنی بر وجود رابطه ای مثبت و معنادار بین رسانه هـای اجتمـاعی آنلاین و مشارکت عمومی به تأیید می رسد.
دو فرضیة فرعی اول این پژوهش مبنی بر رابطة مثبت و معنادار بین رسانه های اجتماعی آنلاین و مشارکت عمومی تأیید شد که در زیر به شرح هر یک پرداخته می شود.