چکیده:
زمینه: یادگیری فعالیتی شناختی و عاطفی است. و افراد از لحاظ تواناییهای ذهنی، روش های آموختن، سبک و سرعت یادگیری، آمادگی، علاقه و انگیزش نسبت به کسب دانش و انجام فعالیت های تحصیلی باهم تفاوت دارند . بنابراین ، یکی از موضوعات مرتبط با تفاوت های فردی در یادگیری، سبک های یادگیری یادگیرندگان است که در فراگیری آنها نقش موثری ایفا می کند. سبک یادگیری ترکیبی از ویژگی های شناختی، عاطفی و جسمانی است، که از تعامل نحوه ادراک و پاسخ دهی یادگیرنده به محیط شکل می گیرد. هدف اصلی از این پژوهش بررسی و تحلیل تاثیر سبک های یادگیری سازمانی در تحول سازمان بانک رفاه استان مازندران بر اساس شاخصهای مدل ویلسون بوده است. تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی و از ماهیت و اهداف از نوع کاربردی و کتابخانه ای بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کل کارکنان بانک رفاه استان مازندران تشکیل داده اند. که تعداد آنها 624 نفر می باشد. و باتوجه با توجه به جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 242 نفر تعیین شده که با توجه به این تعداد پرسشنامه توزیع شده، در نهایت 240 پرسشنامه بدون نقص بوده و جهت آزمونهای اداری مورد استفاده قرار گرفت. نتایج آزمون رگرسیون بین متغیر مستقل(سبکهای یادگیری سازمانی) و متغیر وابسته(تحول سازمان) در بانک رفاه استان مازندران نشان داده است که بین متغیرهای یادگیری سازمانی(سبک یادگیری انتزاعی، سبک یادگیری واقعی، سبک یادگیری عاطفی، سبک یادگیری شناختی) و متغیر وابسته تحول سازمانی ارتباط معناداری وجود دارد. رهبران بایستی نسبت به یادگیر محور شدن، سازمانهای خود حساس باشند و در محیط کار این فرصت را به پیروان خود بدهند که از تجارب شخصی خود و نه صرفا از کتب بیاموزند، زیرا یادگیری از تجربیات سبب افزایش توانایی ها و شایستگی های افراد می گردد.
خلاصه ماشینی:
ب- متغیر وابسته: (تحول سازمان) جدول ضرایب رگرسیون مدل ضرایب غیر استاندارد ضرایب استاندارد آماره t سطح معنی داری B انحراف استاندارد Beta 1 (مقدار ثابت) سبک یادگیری انتزاعی 0.
ضریب Beta و عدد معناداری(sig) متغیرها نشانگر این مطلب است که متغیر سبک یادگیری انتزاعی از اعتبار آماری برخوردار است و سبک یادگیری انتزاعی بر تحول سازمان در بانک رفاه استان مازندران تأثیر معناداری دارد.
بنابراین بین سبک یادگیری عاطفی و تحول سازمان در بانک رفاه استان مازندران ارتباط معناداری وجود دارد.
بنابراین بین سبک یادگیری شناختی و تحول سازمان در بانک رفاه استان مازندران ارتباط معناداری وجود دارد.
♦- مدل غیر استاندارد Y= 978/1 + 454/0 x1 ♦- مدل استاندارد Y= 448/0 x1 Y = متغیر تحول سازمان x1 = متغیر سبک یادگیری شناختی آزمون فرضیه اصلی: آزمون رگرسیون بین متغیر مستقل(یادگیری سازمانی) و متغیر وابسته(تحول سازمان) فرضیه اصلی: سبک های یادگیری سازمانی بر تحول سازمان در بانک رفاه استان مازندران تاثیر معنی داری دارد.
Allahyari, Rahmatollah & shahbazi, Behzad, Mirkamali, SeyedMohamad& Kharazi, Kamal(2011)" Survey of relationship between the psychological empowerment of employees with organizational learning" Procedia – Socia and Behavioral Sciences 30 1549 – 1554 10.
Mostafapour, Mohammad Ali & Golabi, Khadijeh(2012)," Study of the Relationship between Organizational Learning and Empowerment Strategy for Staff Working at Education Administrations" Journal of Basic and Applied Scientific Research,(2012( 23.
Safari, Khalil & Haghighi, Abdorahman Salim & Rastegar, Ahmad & Jamshidi, Akbar(2011)" The relationship between psychological empowerment and organizational learning", Procedia - Social and Behavioral Sciences 30 (2011) 1147 – 1152 25.