چکیده:
همه ما مصرف کننده هستیم. بدین معنی که بر مبنای نظم خاصی، غذا، لباس، مسکن، تحصیل، خدمات،ایده ها و. . . را استفاده یا مصرف می کنیم. تصمیماتی که در مورد مصرف، تقاضا برای مواد خام، حمل و نقل، خدمات فنی و یا استقرار و تخصیص منابع می گیریم، موفقیت برخی صنایع و شکست برخی دیگر را
موجب می شود؛ بنابراین رفتار مصرف کننده عامل مهمی در رکود یا رونق فعالیت های بازرگانی است. فاکتور مهم در موفقیت استراتژی های بازاریابی و تبلیغاتی ، درک صحیح از رفتار مصرف کننده است. این مسئله هم برای سازمانهای انتفاعی و هم غیرانتفاعی حائز اهمیت است. از طریق جذاب آفرینی های
هدفمند، نام های تجاری می توانند با مصرف کنندگان ارتباط عاطفی برقرار کنند. در تصمیم گیری برای انتخاب تاکتیك های بازاریابی، لازم است بدانیم مشتریان چگونه در اولویت و تخصیص بودجه بازنگری کرده و در میان نام های تجاری و گروه های محصول جا به جا می شوند و ارزش ها را باز تعریف می کنند. وقتی امواج رکود رو به افول می گذارند، مصرف کنندگان قدرت خرید خود را باز می یابند، اما احتمال دارد به الگوی قدیمی خرید خود بازنگردند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اين که در کشور ما بسياري از سياستهاي غلط اقتصادي باعث شده است که ميل و تقاضاي مصرف کنندگان به محصولات داخلي در مقابل محصولات خارجي کمتر باشد که اين موضوع بخصوص در زمينه لوازم خانگي اثر بسيار بالايي ايجاد کرده که اين اثرات باعث ميشوند که بسياري از توليد کنندگان به فکر اين باشند که ازکار توليدي خود دلسرد شوند طوري که ميتوان به جراءت گفت که فروش بسياري از اين توليد کنندگان با مشکل مواجه شده است اما به نظر ميرسد که اگر بتوان ميل مصرف کنندگان را به محصولاتي داخلي را زياد کرد آنگاه ديگر شاهد يک چنيين مشکلات بزرگ که بر روي کار توليد کننده ها اثر خواهد گذاشت نباشيم از طرف ديگر طي تجربه چند ساله ديده شده است که بايک برندسازي بسيارکارا دربازارهاي داخلي ميتوان کم و بيش با اين مشکل مقابله کرد که هم سهم وهم توان توليد ي و نيز سبد کالاي خود راگسترش داد اما اين راهکارنيازمنداين ا ست که با يک يرنامه ريزي بسيار دقيق و نيز تحقيقهاي مکرر در باره ويژگي و حساسيتهاي مصرف کنندگان اين محصولات بتوان امر برند سازي و فروش بيشتر را فراهم کرد با توجه به اين که ساختار بازاري که بسياري از اين توليد کننده ها در آن فعاليت ميکنند يک ساختار رقابت انحصاري است که در اين ساختار روند کار رقبا بسيار حائز اهميت است پس لذا نبايد از اين مهم که رقبا در مقابل تصميم گيري هاي شما چه تصميمي ميگيرند غافل شد و نيز براي يک برندسازي که در نهايت منجر به نتيجه بشود نبايد از دو امر کيفيت و تبليغات غافل ماند.