چکیده:
از نظر اسلام معابد اهل کتاب مهم و جهاد برای حفظ آنها مفید است. معابد بهدلیل ذکر و یاد خدا از شعائر هستند و تعرض به آنها حرام است. اسلام نماز خواندن در آنها را جایز میداند و برای تغلیظ سوگند از آنها بهره گرفته و در صورت از بین رفتن اهالی آنها، استفاده از وسایلش را در مسجد مجاز میشمارد و در صورت تبدیل آنها به مسجد حداقلهای تغییر ضروری را مثل ایجاد محراب مجاز میداند و خلاصه اینکه پارهای از احکام مساجد را بر آنها بار کردهاست. سختگیری برخی از فقها دربارة معابد، بیشتر به دلایل لزوم دوری از اعانه بر معصیت و ظلم و گمراهی است، وگرنه برخی از فقها وقف بر اهل کتاب را به دلایل انساندوستی و امکان تولد مسلمان از ایشان مجاز دانستهاند.
In Islamic jurisprudence، the worship houses of people of the book are considered as an important issue and Jihad is allowed to maintain these temples. Because، they are the representatives of rituals as remembrance of God and aggression against them is prohibited. to pray in these houses of worship is permitted and swearing can be done in these temples. In case of loss of their residents، their belongings can be used in mosques and if converted to mosque، minimum alterations (like building the altar) are permitted. In brief، some of the provisions of the mosques are applied for these houses of worship. Severity of some of the jurists about the temples is mainly because of required charities to avoid the sin and injustice and error of the people of the book. Some other jurists allowed dedication to the people of the book due to philanthropy reasons and possibility of their conversion to Islam.
خلاصه ماشینی:
"مقدمه متون اسلامی اعم از قرآن و روایات و فقه نیز دربارة معابد اهل کتـاب سـخن گفتـه انـد، کتب تفاسیر و فقهی به صورت پراکنده مطالبی را دربارة آن معابد بیان داشته انـد، از ایـن رو تحقیق حاضر به پرسش هایی مانند«آیا تعرض به معابد اهل کتاب مجاز است ؟»، «آیـا تنجیس معابد اهـل کتـاب جـایز اسـت ؟»، «آیـا بـر معابـد مـذکور احکـام مسـاجد بـار میشود؟»، «نماز خواندن در معابد جایز است ؟»، «وقف و وصیت برای معابد چه حکمـی دارد؟» و جز آنها پاسخ گفته است .
با توجه به آنچه گذشت وصیت کافر بـرای عمـارت کنیسـه صـحیح بـوده [٢٩، ج ١، ص ٥٦٦] و در صورت رجوع ایشان به حکام مسلمان ، به صحت وصیت آنهـا بـرای معابـد خودشان حکم میشود [٧، ج ٣، ص ٤٣٧] بحث از صحت وصیت اهل کتاب برای ساخت معابد خودشـان ، از چنـد حـال خـارج نیست ؛ زیرا اگر منظور آن باشد که چنین وصیتی از دیـدگاه خـود اهـل کتـاب صـحیح است ، با توجه به آن که سخن از حکم اسلام درباره چنین وصیتی اسـت ، فـرض مـذکور موجه نیست ، از سویی از آنجا که وقف اهـل کتـاب بـرای معابـد خودشـان جـایز اسـت ، وصیت و وقف تفاوتی ندشته و از این رو وصیت آنها نیز جایز است و اگر منظور از صحت وصیت برای معابد، صحت آن از دیدگاه مسلمانان باشد، صحت چنین وصیتی از دیـدگاه مسلمانان منوط به آن است که مسلمان آن را اجرا نموده ، وارث و وصی و موصـیلهـم را در فرض امتناع به پذیرش آن وادار کند، بدیهی است که چنین کاری حرام و منکر بـوده و از این رو تنفیذ آن از سوی حاکم اسلامی بیمعنی خواهد بود [٦١، ج ٩، ص ٤٨]."