چکیده:
معاد [جسمانی] یکی از اصول و ضروریات دین اسلام است و همه مسلمانان طبق نص صریح آیاتی که در کتاب آسمانی آمده به روز رستاخیز ایمان دارند. از این میان حکمای اسلامی کوشش کرده اند این اصل اعتقادی را با دلایل فلسفی نیز اثبات کنند. گرچه برخی از آنان مانند ابن سینا از اثبات جسمانیت معاد اظهار ناتوانی کرده اند ولی ملاصدرا با استفاده از مبانی و اصول فلسفی حکمت متعالیه ـ مانند اصالت وجود، حرکت جوهری و تجرد خیال و ... ـ آنرا مدلل نموده است. ملاصدرا نظریه خود درباره معاد جسمانی را علاوه بر اینکه در آثار مبسوط خود بیان کرده، یک رساله تک نگاره یی نیز تحت عنوان «حشر الاشیاء» در اینباره تالیف نموده است. مصحح محترم این رساله برخی از اظهارات ملاصدرا را مورد مناقشه قرار داده که بنظر بنده بدور از تحقیق است و این مناقشات، در مقاله حاضر مورد نقد قرار گرفته است.
Corporeal resurrection is one of the necessary principles of Islam، and all Muslims، based on the explicit text of Qur’anic verses، believe in the Day of Resurrection. Accordingly، Islamic philosophers have tried to demonstrate this religious principle by means of philosophical reasons. Some of them، such as Ibn Sina، have expressed their failure in demonstrating the corporeality of resurrection. However، Mulla Sadra has accomplished this task drawing on the principles of the Transcendent Philosophy، such as the principiality of existence، the trans-substantial motion، and the immateriality of imagination. He has explained his theory of corporeal resurrection not only in his various books but also in an independent treatise entitled al-Hashr al-‘ashya’، which is specifically on this theme. The esteemed corrector of this treatise has questioned some of Mulla Sadra’s statements، which the writer of this paper finds unfounded. Here، he has critically examined these conflicts.