چکیده:
در عصر حاضر، با ورود چشمگير زنان و دختران به فضاي مجازي شبكه هاي اجتماعي، اين شبكه ها تاثيرات فراواني بر روي آنها گذاشته اند. يكي از جنبه هاي مهمي كه از شبكه هاي اجتماعي مجازي تاثير مي پذيرد، هويت شخصي است. به همين دليل، هدف از مقاله حاضر، مطالعه تاثير شبكه اجتماعي فيس بوك بر هويت شخصي مدرن دختران و زنان جوان بوده است. پژوهش حاضر به صورت پيمايشي و با استفاده از روش نمونه گيري داوطلبانه و در دسترس و با بهره گيري از پرسشنامه اينترنتي و تكيه بر نظريه هاي كاشت، استفاده و رضايت مندي و همچنين ساخت يابي گيدنز صورت گرفته است. جامعه آماري پژوهش را دختران و زنان جوان كاربر فيس بوك شهر تهران در سال 1394 تشكيل مي دهند. يافته هاي پژوهش حاكي از آن است كه بين مدت زمان عضويت در فيس بوك، ميزان استفاده از فيس بوك، نوع انگيزه و هدف كاربران در استفاده (هدفمند و غيرهدفمند) از فيس بوك، ميزان مشاركت و فعال بودن كاربران فيس بوك و واقعي تلقي كردن محتواي مطالب فيس بوك، با هويت شخصي مدرن رابطه معنادار مثبتي وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"یافته های پژوهش عدلیپور و همکاران (١٣٩٢) حاکی از آن اسـت کـه بـین مـدت زمان عضویت ، میزان استفاده ، میزان مشارکت و فعالیت ، نوع استفاده و نـوع امکانـات و قابلیت های فیس بوک و هویت بازاندیشانه کاربران زن و مرد شبکه اجتماعی فـیس بـوک رابطه معنادار مثبتی وجود دارد.
یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین مـدت زمـان عضـویت در فـیس بـوک، میزان استفاده از فیس بوک و واقعی تلقی کردن محتوای مطالـب فـیس بـوک، بـا هویـت شخصی مدرن کاربران رابطه معنادار مثبتی وجود دارد؛ یعنی با افـزایش متغیرهـای یـاد شده ، هویت شخصی مدرن دختران و زنان تقویـت مـیشـود.
ترکیب این تجربه های مشترک بین فضای مجازی فیس بوک و دنیای مـدرن ، همـراه بـا پیامدهای دیگر استفاده از شبکه های اجتماعی اینترنتی، همچون افزایش دامنه تعـاملات اجتماعی کاربران و دستیابی آنان به گستره وسیعی از اطلاعات گونـاگون و در پـی آن ، افزایش قدرت نمادین فرد، به تدریج تلقی دختـران و زنـان کـاربر ایرانـی را از هویـت خود، دیگران و جامعه جهانی دچار تغییر و تحول میکند و در نهایت باعث شکل گیری هویتی بازاندیشانه و جهانی در آنان میشود؛ هویتی که با توجـه بـه برخـی ویژگـیهـا میتوان آن را هویت شخصی مدرن نامید."