چکیده:
روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود که هدف آن بررسی نقش نوستالژی (خاطرات گذشته) بر مقاصد رفتاری گردشگران پیستهای اسکی استان تهران بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه گردشگران پیستهای اسکی بودند که حداقل 3 مرتبه در سال به این پیستها مراجعه داشتند. بنابراین با توجه به نامعین بودن حجم جامعه، برای بدست آوردن حجم نمونه از رابطه حجم نمونه برای جامعه نامحدود کوکران استفاده و حجم نمونه بدست آمد (197=N). ابزار گردآوری دادهها برای نوستالژی و مقاصد رفتاری گردشگران پرسشنامه هیتای چو (2014) بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط 8 تن از اساتید متخصص مورد تأیید و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای نوستالژی (922/0=α) و برای مقاصد رفتاری (836/0=α) بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری کالموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه در سطح معناداری (05/0≥P) استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین متغیر نوستالژی و ابعاد آن با مقاصد رفتاری گردشگران ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد (01/0P≤، 318/0r=). همچنین از بین ابعاد نوستالژی، مؤلفه هویت گروهی (414/5=t،464/0=Beta) و جامعهپذیری (093/2=t،161/0=Beta) به ترتیب پیشبین قویتری برای مقاصد رفتاری گردشگران میباشند. تمایل به تداعی شدن خاطرات خوش گذشته از طریق پذیرش هنجارها و تشریفات گروه، برقراری ارتباط و تعامل با دیگران در گردشگران از جمله مواردی است که سازمانهای ورزشی با استفاده از نوستالژی میتوانند به عنوان ابزاری متقاعد کننده، مقاصد رفتاری گردشگران را تحت تأثیر قرار دهند.
The method of study was descriptive and correlational in nature whose purpose was to examine the role of nostalgia (last memories) on ski run tourist‘s behavioral intention in Tehran. The statistical population of the study were all ski run tourists who visited this ski run at least 3 times a year. Therefore, due to uncertain population size, Cochrane‘s sample size was used to calculate the sample size (N=197).The data were collected using Heetae Cho questionnaire (2014), content and face validity of which were verified by 8 scholars and its reliability was measured through Cronbach’s coefficient alpha and was (α=0.922) and (α=0.836) for nostalgia and for behavioral intentions respectively. To analyze the data, we employed the Kolmogorov-Smirnov tests, Pearson‘s correlation and multiple linear regression with significance level (P≤0.05). The results showed that there was positive and significant relationship between nostalgia and its dimension with tourist’s behavioral intention(r=0.318,P≤0.01). moreover among nostalgia’s dimensions, group identity (Beta=0.464,t=5.414) and socializing (Beta=0.161,t=2.093) were respectively strong predictors of tourist‘s behavioral intention. Intention to evoke last memorable memories through accepting norms and ritual group, connecting and interacting with others among tourists are among the items that sport organization can influence the tourist’s behavioral intention through nostalgia as persuasive instrument