چکیده:
اين پژوهش با هدف بررسي تاثير مولفههاي رهبري تيمي عملمحور بر توسعه همافزايي تيمي با نقش ميانجي يادگيري فردي و مهارتهاي تيمي انجام گرفته است. روش تحقيق توصيفي- همبستگي و از نوع تحليل مسير است. جامعه آماري شامل همه كاركنان اداره كل امور مالياتي استان همدان به تعداد 518 نفر است و حجم نمونه بر اساس فرمول كوكران 221 نفر تعيين شد. براي گردآوري دادهها چهار پرسشنامه رهبري تيمي عملمحور، يادگيري فردي، مهارتهاي تيمي و همافزايي تيمي به كار گرفته شد. براي تعيين روايي پرسشنامهها تحليل عاملي تاييدي انجام گرفت و به منظور سنجش ميزان پايايي ضريب آلفاي كرونباخ محاسبه شد، كه اين ضريب براي پرسشنامه ها به ترتيب، 87/0، 91/0، 90/0 و 89/0 برآورد شد. دادهها پس از جمعآوري با نرمافزارهاي آماري SPSS و Amos تحليل شد. نتايج نشان داد اثر مستقيم مولفههاي رهبري تيمي عملمحور شامل مديريت وظيفهگرا، كارآمدي تيمي و حمايت از خودمختاري فردي بر يادگيري فردي، مهارتهاي تيمي و همافزايي تيمي مثبت و معنادار است. همچنين، اثر غيرمستقيم اين مولفهها بر همافزايي تيمي با ميانجيگري يادگيري فردي مثبت و معنادار است. افزون بر اين، اثر غيرمستقيم هر سه مولفه يادشده بر همافزايي تيمي با ميانجيگري مهارتهاي تيمي مثبت و معنادار است.
خلاصه ماشینی:
"Action-centered team leadership دیدگاه های صاحب نظران و پژوهش های محققان مؤید آن است که رهبری تیمی و به ویژه رهبری تیمی عمل محور میتواند عواملی مانند ارتباطات سازمانی، کیفیت تصمیم گیری، انسجام گروهی، تدوین و روشن گری اهداف ، شنیدن نظرها و دیدگاه ها، توجه به نیازها، بهبود یادگیری فردی و تیمی، ارتقای مهارت و تخصص افراد، و در نهایت بهبود عملکرد و بهره وری را در پی داشته باشد.
پیشنهادها جهت توسعه و پیشبرد رهبری تیمی عمل محور و به کارگیری یادگیری فردی و مهارت هـای تیمـی برای نیل به هم افزایی تیمی، به عواملی مهم باید توجه شود که به صورت پیشـنهاد بیـان مـیشـود: روشن کردن اهداف کاری و زمان بنـدی دقیـق انجـام دادن وظـایف بـا برگـزاری جلسـات مـنظم و دوستانه ، تشویق و ترغیب کارکنان برای انجام دادن وظـایف تیمـی و گروهـی، ایجـاد یگـانگی در اهداف فردی، تیمی و سازمانی، ارتقای توانایی پرسش گری در کارکنـان بـا تمرکـز بـر انجـام دادن تحقیقات موردی و عملی، شنیدن نظرهای بدیع و جدید اعضا جهت ارتقای خلاقیـت و نـوآوری، ایجاد جو مناسب و مطلوب یادگیری با برگزاری کلاس های آموزشی ضمن خـدمت و بـازآموزی، ایجاد فرصت های مناسب برای رشد فردی به وسیلۀ شرکت دادن کارکنان در همـایش هـای علمـی، تسهیم دانش و اطلاعات در جلسات تبادل نظر با کارکنان ، آزادی در تفکر و بیان عقاید، ایجاد جـو حمایتی در سازمان و کمک به حل نیازها و درخواست های کارکنـان ، توانـایی در آزمـون نظرهـای جدید به وسیلۀ بهره گیری از این نظرها در انجـام دادن وظـایف سـازمانی، اسـتقلال دادن در اتخـاذ تصمیم ها با تفویض اختیارات شغلی و سازمانی."