چکیده:
در این پژوهش به تبیین مدلی پرداخته شده است که به نقش یادگیری محوری و بازار محوری بر پایه توانمندی¬های داخلی شرکت در ایجاد روابط تجاری با کیفیت و در نتیجه عملکرد صادراتی در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می¬پردازد. با مطالعه چارچوب نظری پژوهش و شاخص¬های متعدد سنجش عملکرد صادراتی سازمان¬ها در این پژوهش مولفه¬های توسعه محصول و توسعه بازار جهت سنجش عملکرد صادراتی لحاظ شده¬اند. از استراتژی¬های موثر بر عملکرد، یادگیری محوری، بازار محوری و کیفیت روابط انتخاب گردیده¬اند. در نتیجه با مطالعه چارچوب نظری پژوهش فرضیاتی تدوین شد.
روش پژوهش، روش توصیفی- تحلیلی است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده است. جهت تجزیه و تحلیل داده¬ها از تکنیک معادلات ساختاری استفاده شده است. آزمون فرضیات برای به دست آوردن مدل نهایی، روابط ساختاری موجود در مدل را از نظر آماری معنادار نشان داد. با توجه به این که شاخصRMSEA با جذر براورد واریانس خطای تقریبی برابر با 079/ 0 کمتر از 10 درصد است، می¬توان گفت شاخص¬های تناسب مدل از لحاظ برازش حاکی از مناسب بودن تقریبی و قابل قبول بودن مدل است. مقادیر AGFA, PGFI, RMSEA, GFI نیز بیان¬گر میزان خطای کم در اندازه¬گیری است. با توجه به مناسب بودن این شاخص¬ها مدل اندازه¬گیری مطلوب قلمداد می¬شود. نتایج حاصل از آزمون فرضیه¬ها حاکی از تایید رابطه مثبت بین فرضیه ها است. نمودار T-Value نیز رابطه متغیرهای فوق را تایید کرده است.
خلاصه ماشینی:
com"/>دکتر جلال حقیقت منفرد چکیده در این پژوهش به تبیین مدلی پرداخته شده است که به نقش یادگیری محوری و بازار محوری بر پایه توانمندیهای داخلی شرکت در ایجاد روابط تجاری با کیفیت و در نتیجه عملکرد صادراتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد.
<رجوع شود به تصویر صفحه> نتیجه گیری و بحث نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با توجه به متغیرهای یادگیری محوری، کیفیت روابط و عملکرد صادراتی و مولفه-های هر کدام نشان میدهد، این عوامل از نظر مدیران شرکتها در سطح مطلوب و بالاتر از میانگین مورد انتظار (امتیاز3) میباشد.
-در آزمون فرض اول پژوهشT=5/57 و برآورد استاندارد برابر با 46/0 حاکی از تایید رابطه بین متغیر یادگیری محوری و میزان کیفیت روابط است، بنا بر این برازش مدل معنی دار است، در نتیجه فرض یک تایید شده است.
-در آزمون فرض دوم پژوهشT=2/33 و برآورد استاندارد برابر با 18/0 حاکی از تایید رابطه مثبت بین متغیر بازار محوری و میزان کیفیت روابط است، بنا بر این برازش مدل معنی دار است، در نتیجه فرض یک تایید شده است.
-در آزمون فرض سوم پژوهش T=9/04 و برآورد استاندارد برابر با 60/0 حاکی از وجود رابطه بین متغیر یادگیری محوری و میزان بازار محوری شرکت است، در نتیجه برازش مدل معنی دار بوده و فرض یک تایید شده است.
-در آزمون فرض چهارم پژوهشT=7/03 و برآورد استاندارد برابر با 43/0 نشان می دهد، رابطه بین کیفیت روابط و میزان عملکرد صادراتی مورد تایید بوده و برازش مدل معنیدار است، در نتیجه فرض یک تایید شده است.