چکیده:
در این مقاله سیر تحولات الهیات معاصر از زمان شلایرماخر (بهعنوان پایهگذار الهیات جدید) و تعریفی که متألهان از دین ارائه دادهاند، بررسی خواهد شد. از نظر شلایرماخر دین صرفاً امری اخلاقی نیست، بلکه تجربهای اسرارآمیز و ابطالناپذیر است و عقل از ایمان جداست. کارل بارت تأکید کرده است که سخن از خدا از جنس و سنخ گزاره نیست، بلکه یک واقعه و رخداد است. راینهولد نایبور در سنت نوارتدوکسی نشان داد که عقل و ایمان دو بستر متمایز و منفک از هم هستند. برخی اگزیستانسیالیستها مثل رودلف بولتمان و پل تیلیخ کوشیدند از کتاب مقدس اسطورهزدایی کنند و نشان دهند که گزارههای مربوط به خدا همه نمادین و هستند.در الهیات معاصر نگاه نقادانه، هرمنوتیکی، تکثرگرا، متنمحور، تاریخی و غیرجزمی، بههمراه نفی اقتدارگرایی غلبه دارد.
خلاصه ماشینی:
دانشجوي دکتري کلام اماميه ، دانشگاه تهران ، پرديس فارابي (تاريخ دريافت : ٩٢/١٠/٢٨؛ تاريخ پذيرش : ٩٤/١٠/٢٨) چکيده در اين مقاله سير تحولات الهيات معاصر از زمان شلايرماخر (به عنوان پايه گذار الهيات جديد) و تعريفـي کـه متألهـان از ديـن ارائه داده اند، بررسي خواهد شد.
در حاليکه اوايل سدٔﻩ بيستم شاهد بحـران عمـده اي در مذهب کاتوليک بود، الهيات پروتستان به پيشرفت خود در جهات مختلف ادامه داد (همتي، ١٣٩٠: ٣١) موضوعي که در اين مقاله بررسي خواهـد شـد ايـن اسـت کـه در ايـن دوران پيشرفت و گذار در الهيات غرب دين چگونه معنا و تبيين شده است ؟ به عبارت ديگـر چـه شاخصه ها و ويژگيهايي از طرف مـتألهان براي دين و دينداري مطرح شده است ؟ دين تجربۀ امر اسرارآميز از شلايرماخر به عنوان پايه گذار الهيات جديد ياد ميشود.
بر اين اساس و متأثر از انديشه هـاي او، نهضتي با عنوان انجيل اجتماعي به وجود آمد کـه وظيفـۀ اصـلي کليسـا را ايجـاد تغييـر و دگرگوني در جامعه ، براي آماده شدن به منظور ورود در ملکوت خدا ميدانست .
بازگشت به کتاب مقدس ، ضمنا اشـاره بـه اعتقـادات اساسي مسيحيت نيز دارد و شايد دليل ناميدن اين الهيات به راست کيشي همـين باشـد.
به نظر ميرسد کـه الهيـات او نـوعي ايمان گرايي را در خود دارد و اين امر در مخالفت او با الهيات طبيعي آکوييناس و نيـز نفـي تصورات انتزاعي از خدا آشکار است .
تنهـا سخني که به نحو غيرنمادين دربارٔﻩ خدا ميتوان گفت اين است کـه او خـود وجـود اسـت (همان : ١٥١).