چکیده:
سازوکارها و ابزارهای ارتباطی اینترنت به دلیل فراهم کردن امکان تعامل، اشتراک گذاری و شکل گیری شبکه های ارتباطی در بین کنشگران فضای سایبر، از دیدگاه علوم ارتباطات و علوم سیاسی مقوله ای دارای اهمیت است. تکنولوژی های نوین ارتباطی آنچنان زندگی بشر را دگرگون کرده است که شناخت ابعاد مختلف تغییرات به وجود آمده بر اثر حضور هر یک از این تغییرات ، حوزه مطالعاتی جداگانه ای را می طلبد. در تحقیق حاضر به بررسی مقایسه ای کارکردهای ارتباطی، اقتصادی شبکه های اجتماعی فیس بوک
و کلوب می پردازیم. در واقع فرضیه اصلی تحقیق این است که کارکردهای سازوکارهای ارتباطی و اقتصادی شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب متفاوت است. روش تحقیق حاضر پیمایشی است و از پرسشنامه پژوهشگر ساخته در انجام آن استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش تمام اعضای شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب را در بر می گیرد. یافته های پژوهش نشان می دهند که بهترین امکاناتی که شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب برای کاربران فراهم کرده اند در این دو شبکه کاملا متفاوت است؛
درخصوص استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب، شبکه اجتماعی فیس بوک در همه موارد از شبکه اجتماعی کلوب قوی تر عمل می کند بجز درگزینه چت کردن که 100 % پاسخگویان به این گزینه پاسخ داده اند؛ همچنین درگزینه های دوستیابی، همسریابی و مشارکت در بحث های گروهی این دو شبکه در یک سطح بودند. از بین کارکردهای مورد بررسی شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب بهترین کارکردها در این دو شبکه،کارکردهای ارتباطی هستند که میانگین آنها به طور متوسط به ترتیب
3 و / 3 است و ضعیف ترین کارکردها در این دو شبکه،کارکردهای اقتصادی هستندکه میانگین آنها بطور متوسط به ترتیب 4 / 4/2 و 9 2/3 است. مطابق یافته های تحقیق کارکردهای اقتصادی و ارتباطی شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب، مستقل از هم و قابل تعمیم به جامعه ی آماری می باشند.
خلاصه ماشینی:
"یافته های پـژوهش نشـان مـیدهنـد کـه بهترین امکاناتی که شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب برای کاربران فراهم کـردهانـد در ایـن دو شـبکه کـاملا متفـاوت اسـت ؛ درخصوص استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب، شبکه اجتماعی فیس بوک در همه موارد از شبکه اجتمـاعی کلوب قوی تر عمل میکند بجز درگزینه چت کردن که ١٠٠% پاسـخگویان بـه ایـن گزینـه پاسـخ داده انـد؛ همچنـین درگزینـه هـای دوستیابی، همسریابی و مشارکت در بحث های گروهی این دو شبکه در یک سطح بودند.
از مجمـوع ٣٨٠ پاسـخگو،٢٤,٥% پاسـخگویان کـاملا مخالف با این جمله هستند، ٣٢,٩% پاسخگویان مخالف با این جمله هستند، ٣٣,٢% پاسخگویان نظـر بینـابینی بـه ایـن جمله دارند،١,٦% پاسخگویان با این موضوع موافق هستند و٢,٦% پاسخگویان کاملا موافق بـا ایـن موضـوع مـیباشـند، ٣,٩% پاسخگویان به این گویه پاسخ ندادهاند و بیشترین فراوانی متعلق به پاسخگویانی است به این گویه نظـر بینـابینی دارند و مخالف این گویه هستند گویه شماره ٣: افراد از کلوب برای تبلیغات تجاری بهره میگیرند.
از مجمـوع ٣٨٠ پاسـخگو،٨,٩% پاسخگویان کاملا مخالف با این جمله هستند، ٧,٩ % پاسخگویان مخالف با این جمله هستند، ٤٣,٤% پاسـخگویان نظـر بینابینی به این جمله دارند،٢١,٨% پاسخگویان با این موضوع موافق هستند و١٣,٩% پاسـخگویان کـاملا موافـق بـا ایـن موضوع میباشند، ٣,٩% پاسخگویان به این گویه پاسخ ندادهاند و بیشترین فراوانی متعلق به پاسـخگویانی اسـت کـه بـه این گویه نظر بینابینی دارند گویه شماره ٦: کلوب، در دوستیابی افراد تاثیرگذار است ."