چکیده:
تنوع و پیچیدگی رسانه ها، قابلیت انتخاب را افزایش داده است. اما این انتخاب به علت رضایت خاطری است که مصرف کنندگان از رسانه ها دارند. به همین منظور هدف اساسی پژوهش حاضر مطالعه دلایل و انگیزه های تماشای تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان است. برای این منظور 458 نفر از شهرو.ندان قائم شهری که بیننده شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بود ه اند به روش نمونه گیری
هدفمند انتخاب گردیدند. روش تحقیق از نوع پیمایشی است و تکنیک جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است . داده های پژوهش با استفاده از روش های آماری ناپارامتریک مورد پردازش قرار گرفتند. یافته های توصیفی نشان می دهد که اکثر بینندگان در شب به تماشای ماهواره می پردازند و میانگین مصرف ماهواره سه ساعت در طول شبانه روز است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان
می دهد که مخاطبان بیشتر از برنامه های سرگرمی - تفریحی مانند تماشای فیلم، سریال، موسیقی، مسابقات ورزشی، و برنامه های علمی - خبری با محتوی اخبار و تفاسیر خبری و فیلم های مستند استفاده می کردند. همچنین جنسیت مخاطبان نیز تاثیر زیادی بر میزان و نحوه استفاده از برنامه های ماهواره ای داشت به گونه ای که مردان بیشتر از زنان برای کسب یادگیری و اطلاع از اخبار و گزارشات
سیاسی، از ماهواره استفاده می کردند، در حالی که زنان بیشتر از مردان برای نیازهای اجتماعی خود از ماهواره استفاده می کنند.
خلاصه ماشینی:
"همانطوری که یافته های جدول شماره (١٠ ) نشان میدهد نسبت پاسخ ها در گروه دوم یعنی نسبت افرادی کـه بـیش از متوسط (مقدار ٣) قرار دارند ٠,٥٤ میباشد که به طور توصیفی میتـوان گفـت کـه از ٠,٥٠ بیشـتر اسـت امـا بـرای بررسی معناداری این اختلاف از sig استفاده میکنیم و با توجه به این که sig به دست آمده کمتر از ٠,٠٥ اسـت پـس در سطح اطمینان ٩٥ درصد فرض صفر رد میشود در نتیجه فرض تحقیق پذیرفته میشود یعنی مخاطبان عمدتا بـرای رفع نیازهای شناختی و علمی خود از شبکه های ماهوارهای استفاده میکنند.
همانطوری که یافته های جدول شماره (١٢) نشان میدهد نسبت پاسخ ها در گروه اول یعنی نسبت افرادی کـه کمتـر از متوسط (مقدار ٣) قرار دارند ٠,٦١ میباشد که به طور توصیفی میتـوان گفـت کـه از ٠,٥٠ بیشـتر اسـت امـا بـرای بررسی معناداری این اختلاف از sig استفاده میکنیم و با توجه به این که sig به دست آمده بیشتر از ٠,٠٥ است پـس در سطح اطمینان ٩٥ درصد فرض صفر پذیرفته میشود در نتیجه فرض تحقیق رد میشود به این معنـا کـه مخاطبـان کمتر برای رفع نیازهای اجتماعی خود از شبکه های ماهوارهای استفاده میکنند.
همانگونه که در جدول شماره (١٣ ) ملاحظه میشود نسبت پاسخ ها در گروه اول یعنی نسبت مخاطبانی که کمتـر از متوسط (مقدار ٣) قرار دارند ٠,٦٣میباشد که به طور توصیفی میتوان گفت که از ٠,٥٠ بیشتر است امـا بـرای بررسـی معناداری این اختلاف از sig استفاده میکنیم و با توجه به این که sig به دسـت آمـده بیشـتر از ٠,٠٥ اسـت پـس در سطح اطمینان ٩٥ درصد فرض صفر پذیرفته میشود در نتیجه فرض تحقیق رد میشود به این معنا که مخاطبان کمتر برای رفع نیازهای سیاسی خود از شبکه های ماهوارهای استفاده میکنند."