چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی سبکهای یادگیری فارسی آموزان غیر ایرانی در کشور ایران، به عنوان محیط زبان دوم می پردازد. هدف نخست ، یافتن سبکهای غالب یادگیری ادراکی آنان است . هدفهای بعدی، بررسی و آگاهی از ارتباط میان زبان (عربی زبانان و غیر عربی زبانان)، ملیت در دو حوزة آسیا و اروپا، مقطع تحصیلی (داشتن یا نداشتن تحصیلات دانشگاهی ) و جنسیت فارسی آموزان با سبکهای غالب یادگیری ادراکی است . آزمودنی های این پژوهش ١٣١ زبانآموز دختر و پسر غیر ایرانی هستند که به طور تصادفی از کلاسهای مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) انتخاب شدند. نتایج با کمک پرسش نامة سبکهای غالب یادگیری رید (١٩٨٧) نشان می دهد که بیشترین فراوانی اولویت دهی سبکهای یادگیری مربوط به اولویت اصلی در سبکهای بساوشی ، شنیداری و جنبشی و اولویت فرعی در سبکهای دیداری، گروهی و انفرادی است . اما دیگر یافته ها حاکی از آن است که میانگین نمرات در دو سبک یادگیری شنیداری و گروهی در میان زبانآموزان اروپایی به طور معناداری کمتر از زبانآموزان آسیایی است . در سبک یادگیری جنبشی ، میانگین نمرات در گروه غیر عربی زبانان به طور معناداری بیشتر از عربزبانان است . سایر نتایج ، اختلاف آماری معناداری میان نمرات سبکهای مختلف یادگیری در دو گروه زنان و مردان را نشان نمی دهد.
خلاصه ماشینی:
"Frequency and percentage of preferred learning styles in Persian learners اولویت دهی اصلی فرعی عدم توجه تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد سبک سبک دیداری 60 66 45/8 5 50/4 3/8 سبک بساوشی 88 42 67/2 1 32/1 0/8 سبک شنیداری 74 57 56/5 0 43/5 0/0 سبک گروهی 42 81 32/1 8 61/8 6/1 سبک جنبشی 82 48 62/6 1 36/6 0/8 سبک انفرادی 44 77 33/6 7/6 10 58/8 14 پرسش دوم: دادهها در مورد تفاوت سبکهای یادگیری فارسی آموزان، به عنوان زبان دوم در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ، بیانگر، آن است که میزان توجه اصلی در اولویت دهی به سبک یادگیری دیداری در کارشناسی ٤٣/٨% و در تحصیلات تکمیلی ٥٣/٨ % است .
Comparison of different learning styles scores across variables متغیرها جنسیت منطقة مقطع بازههای سنی عرب و غیر عرب سبک جغرافیایی تحصیلی دیداری ٠٩١٥=P ٠٠٧٥=P ٠٢١٤=P ٠٤٧٩=P P=0/681 t=0/413 t=0/711 t=1/249 t=1/793 t=0/106 بساوشی ٠٩٣٣=P ٠١٠٦=P ٠١٠٠=P ٠١٧١=P P=0/678 t=0/416 t=1/376 t=1/657 t=1/626 t=0/084 شنیداری ٠٩٠٦=P ٠٠٠١=P ٠٠٧١=P ٠١١٧=P P=0/326 t=0/994 t=1/578 t=1/821 t=3/471 t=0/118 گروهی ٠٩٦٤=P ٠٠١٩=P ٠٧٧٧=P ٠٧٥٢=P P=0/791 t=0/266 t=0/316 t=0/284 t=2/377 t=0/045 جنبشی ٠٨١٨=P ٠١٧٧=P ٠٢٨٥=P ٠١٤١=P P=0/029 t=2/208 t=1/481 t=1/078 t=1/357 t=0/229 انفرادی ٠١٣٨=P ٠٥٠٧=P ٠٦٧٨=P ٠٥٦٩=P P=0/227 t=1/215 t=0/571 t=0/416 t=0/666 t=1/603 نتایج آزمونهای تی مستقل نشان داد که بین میانگین نمرات سبکهای مختلف یادگیری در مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ) اختلاف آماری معنی داری (٠٠٥<p) وجود ندارد."