چکیده:
امروزه کارکرد اصلی دانشگاه ها به موازات تغییرات جامعه تغییر و بهبود یافته است و بر این اساس از آموزش عالی و به تبع آن دانشگاه ها انتظار می رود تا بتوانند از طریق کابردی نمودن نتایج تحقیقات انجام شده(تجاری سازی دانش)نقش موثری در توسعه ی منطقه ای و ملی ایف نمایند.افزون بر این با توجه به کاهش بودجه و توان مالی دولت ها به ویژه در میان کشورهای در حال توسعه،برای حمایت از بخش آموزش عالی و همچنین انتظارات متنوع و رو به رشد جامعه از نهاد دانشگاه،انتظار بر این است که پژوهش های انجام شده قابلیت درآمدزایی و جبران هزینه های صرف شده را داشته باشند.بر این پایه شرکت های زایشی دانشگاهی یکی از مهمترین راه های تجازی سازی دانش می باشد که دانشگاه ها می باید به آن توجه نمایند.بر این اساس مطالعه حاضر که به روش کتابخانه ای انجام شده است،به معرفی این نوع شرکت ها،انواع،مدل ها و چگونگی شگل گیری و عوامل موثر بر آن ها پرداخته است.
The primary function of universities along with social changes, changed and improved, so higher education and
universities are expected that play an effective role in regional and national development through implicating the
results of research (the commercialization of knowledge). Furthermore, due to budget cuts and the financial
strength of governments, particularly in developing countries, to support the higher education sector as well as
the diverse and growing society expectations of the university community, it is expected that the research will
have the ability to generate revenue and offset the costs involved. on this basis, University spin-off company is
one of the most important ways of knowledge commercialization that the universities should pay attention to it.
So, this review study, introduces this companies, their types, models, their formation and the factors influencing
them.
خلاصه ماشینی:
دانشگاهها عملکردهای انتقال فناوری خود را برای پاسخ به تقاضاهای رو به رشد بهبود میدهند و خدمات خود را گسترش میدهند درحالی که برای به حداقل رساندن هزینهها و خطرات - Guerrero & Urbano - Sadek, Kleiman & Loutfy - Downie - Herder - commercialization - Fletcher & Bourne تجاری سازی پژوهشهای خود نیز فعالیت میکنند.
این شرکتها را میتوان سرمایهگذاریهای جدیدی دانست که در دانشگاه بر پایهی - technology transfer office - Office of Innovation and Entrepreneurship - Jensen - spin off - Miles & Covin - Morris & Kuratko - O’Shea et.
بر این اساس ونالست و همکاران 4 (2006) چهار مرحلهی اصلی که چرخهی حیات شرکتهای انشعابی دانشگاهی از آنها تشکیل شده است را به این ترتیب معرفی مینمایند: - Stori - Lesakova - Eckhardt& Shane - Vanaelst et al.
- Bigliardi, Galati, Verbano - Corsi & Prencipe اوشی، چوق و آلن 1 (2008) نیز شش عامل مؤثر بر میزان فعالیت شرکتهای زایشی دانشگاهی را بیان مینمایند و آنها را در چارچوب زیر نشان میدهند.
افزون بر این حمایت سیاست دولتها از تغییر در رویکرد تخصیص منابع و عوامل ایجاد ثروت و حرکت به سوی اقتصاد دانشی، سبب شده است تا جایگاه پژوهشها و نتایج ناشی از آنها بدون توجه به بازگشت سرمایهی صرف شده برای آنها، تضعیف و منجر به گسترش رویکرد "تجاری سازی" نتایج تحقیقات در دانشگاهها شود.
How human capital interacts with the early development of academic spin-offs, The International Entrepreneurship and Management Journal, (11), 3, 599-621.