چکیده:
انتظار موعود براساس پیشبینیهای متون دینی، در همه ادیان وجود دارد. یهود نیز از این قاعده مستثنا نیست. تنخ (کتاب مقدس یهود) و تلمود، وعده ظهور شهریاری از نسل داوود را با شرایطی مطرح میکند. در فلسفه و عرفان یهودی نیز این شیوه ادامه مییابد. رنج، فساد و سختی، پیش از ماشیح وجود دارد و او پس از ظهور، یهودیان را به اورشلیم برمیگرداند و سپس حکومت عدالت و رحمت ماشیحانی را تشکیل میدهد و همه ملتها تابع او خواهند شد. یهودیان هنوز منتظر این ماشیح هستند. این تفکر، به صهیونیسم دینی معروف است؛ اما ملیگراها و یهودیان ناسیونالیست، درپی تشکیل دولت یهودی پیش از ظهور ماشیح هستند که به آن صهیونیسم سیاسی یهود گویند که تحت تاثیر صهیونیسم مسیحی است. آنان با کمک مسیحیان صهیونیست، دولت یهودی اسرائیل را بنا کردند. ارتباط هرتصل با هرکل در همین راستا معنا مییابد. این نوشتار با بررسی این موارد، نتیجه میگیرد که دولت کنونی یهودی در فلسطین، با دولت موعود ماشیحانی در تورات و تلمود، فاصله دارد و این دولت به تفکرات صهیونیسم مسیحی نزدیکتر است تا صهیونیسم دینی توراتی و تلمودی.
The expectation for the Promised based on forecasts of religious texts is present in all religions. Jews believers are also no exception. Tanakh (Jewish Bible)، and the Talmud، promised the advent of the Kingdom of David with the conditions set forth on several grounds. Jewish philosophy and mysticism continues in this manner. Suffering، corruption and hardship، and the like happen before him and after the advent of the Messiah، the Jews return to Jerusalem and then form a government of justice and mercy in a Messianic way and all nations will be subject to him. Jews are still waiting for such Messiah. The idea is known as Religious Zionism. However، the nationalists، the Jewish nationalists، sought to create a Jewish state before the advent of Messiah، the idea that is called the Jewish Political Zionism، which is under the influence of Christian Zionism. They received help from Christian Zionists، when Jewish state of Israel was established. Herzl connection with Herkel is significant in this regard. This article reviews these cases with Jews in Palestine and concludes that the current government is far from the Messianic government promised in the Torah and Talmud، and this government is closer to the ideas of religious Christian Zionism than the teachings of Torah and Talmud.
خلاصه ماشینی:
"این نوشتار درصدد است پس از بررسی بحث اعتقاد به ماشیح و پیشگویی تحقق دولت ماشیحانی در کتاب مقدس یهود، تلمود و نیز در تفکر فلسفی و عرفانی یهودیان، به تحلیل دولت جدید یهودی در کشور اسرائیل بپردازد و بیان کند که آیا میتوان تشکیل این دولت یهودی را مطابق آرمانهای دین یهود دانست و آیا کشور و دولت اسرائیل، میتواند همان دولت ماشیحانی موعود در کتاب مقدس و تلمود باشد؟ اگر پاسخ مثبت باشد، آموزه انتظار در یهودیت به سر آمده و باید منتظر تحقق سروری یهودیان بر عالمیان با این دولت تازهتأسیس در فلسطین بود و اگر این دولت، براساس پیشبینیهای دینی یهودیان شکل نگرفته باشد، نباید انتظار داشت یهودیان مؤمن، همفکر آنان باشند و برای بقای این دولت تلاش کنند.
آیا دولت کنونی یهودی در فلسطین، همان دولت ماشیحانی موعود در تورات و تلمود است؟ با توجه به آنچه گفته شد، میتوان داوری کرد که آیا دولت کنونی مستقر در فلسطین، همان دولت ماشیحانی موعود در تورات و تلمود است؟ اگرچه بسیار تلاش شده است این دولت همان دولت، جلوهگر شود، اما بررسی متون دینی نشان میدهد دولت ماشیحانی باید به دست ماشیح تأسیس شود و پیش از آمدن ماشیح نیز معجزات بسیاری رخ خواهد داد؛ ماشیح به طور ناگهانی ظهور میکند و تبعیدیان را به فلسطین برمیگرداند و سپس دولت ماشیحانی تشکیل میشود؛ آنگاه دنیا پیرو آنان خواهد شد و همه مردم جهان به دین ماشیح درخواهند آمد."