چکیده:
حضانت و سرپرستی کودک ازجمله امور حساس و پراهمیت در حوزه نهاد خانواده به شمار می آید که انجام آن در مقطع خاصی از سن کودک بر عهده مادر است. پیداست که سرپرستی و تربیت کودک، سعی و زحمت فراوانی را مطالبه می کند و ازاین رو سوال مهمی که پاسخ به آن لازم می نماید آن است که آیا مادر در قبال نگهداری و سرپرستی کودک، استحقاق دریافت اجرت را دارد؟ جواز یا عدم جواز اخذ اجرت بر حضانت یکی از خاستگاه های اختلاف نظر فقهی است. به طوری که بسیاری از فقیهان خاصه و عامه با ارائه ادله ای چند و با تاکید بر واجب بودن حضانت و ماهیت حکمی آن و عدم جواز اخذ اجرت بر واجبات، به عدم جواز اخذ اجرت بر حضانت حکم نموده و در مقابل، پاره ای از ایشان، قائل به جواز اجرت بر حضانت شده اند.
نگارندگان در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، ضمن واکاوی قول به جواز و عدم جواز، از رهگذر اثبات حقیقت عرفی برای مفهوم حضانت و نیز با استناد به اصل برائت در شبهات حکمیه وجوبیه و سایر ادله و مویدات، حق بودن حضانت نسبت به مادر کودک را اثبات نموده و با تاکید بر عدم تنافی بین وجوب یک عمل و دریافت اجرت بر آن، چنین نتیجه می گیرد که دریافت اجرت بر حضانت، حتی در فرض وجوب آن، جایز است. مضافا این که سایر ادله قائلین به جواز، وافی به مقصود و کافی برای اثبات ادعای ایشان نبوده و از طرفی باوجود منفعت محلله مقصوده در حضانت و احترام عمل مسلم و با نبود مانع، اقتضای اصل، جواز اخذ اجرت بر حضانت است.
custody and guardianship of child amongst sensitive and important issues that is considered in Family Institution regionthat doing it in certain section of The age of the child، the mother Is responsible. It is clear that curated and upbringing of the child، demands effort andabundance inconvenience and hence an important question that respond to it required is that، is the mother for Maintenance and guardianship of child، the competency of the receive wage for it? permissibility or nonexistence of permission of taking wages for guardianship is one of the origins of the Jurisprudential disagreement. so that، many of special jurisprudents and the public by providing several evidences and with emphasis on the custodianship obligatory and the nature of its command، and lack of license of taking wages for obligatory acts، has ruled into the lack of license of taking wages for guardianship and in contrast، some of them have been believed a license wages on guardianship.the authors in this research، with descriptive-analytic method، meanwhile، explore Promise to to permissibility and the lack of permissibility، through the the prove of the customary truth to the notion of guardianship and also based on the presumption of innocence in Neccessity judgment doubts of and the other evidence and confirms has proven righting of guardianship into child mother and with emphasis on not opposed between the necessity of an action and receive wages for it، this such a results that receiving wages for guardianship is permissible.even in the premise of its necessity. moreover Since other evidence of the believers in the permissibility accomplisher to the purpose and was not enough to prove his claims and the other hand despite the benefit in guardianship and respect of the inalienable act and with the absence of an obstacle، principle due permissibility of the obtaining of wages is based on guardianship.
خلاصه ماشینی:
"دوم اینکه ، اگر انجام حضانت ، مستلزم صرف هزینه بـرای نظافـت و تغذیـه و هماننـد آن باشد، در این صورت جزو نفقه بوده و قطعا پرداخت آن ها در درجۀ اول بر خود کـودک و در صورت نداشتن دارایی ، بر پدر وی واجب است (سبزواری ، ١٤١٣: ٢٨٠/٢٥؛ البجیرمی (شافعی )، ١٤١٥: ١٠٤/٤؛ ابن نجیم (حنفی )، بـی تـا: ١٨١/٤؛ النفـراوی (مـالکی )، ١٤١٥: ٦٧/٢) و چنانچه مادر –باوجود پدر- از پیش خود و بـدون قصـد تبـرع ، آن هزینـه هـا را تقبل نموده باشد می تواند آن ها را مطالبه کند.
(359/2 :1426 عبدالأعلی سبزورای نیز معتقد است که گرچه به لحاظ جلوگیری از پیشامد اخـتلال در نظام اجتماعی ، بر عهده گرفتن حضانت کوک ، بر مادر واجب است ولی انجـام مجـانی این وظیفه و تـلاش رایگـان در راسـتای عملـی سـاختن آن ، بـر او واجـب نبـوده و وی می تواند درخواست اجرت نماید (سبزواری ، ١٤١٣: ٢٨٠/٢٥؛ همو، بـی تـا: ٥٧٣) روشـن است که مطابق نظر این دسته از فقهای معاصر، اگر کسی غیر از مادر حاضر شـود تبرعـا یا با اجرتی کمتر از اجرت درخواستی مادر، حضانت را بر عهده گیرد، پدر می تواند فرزند را از تحت تکفل مادر خارج نموده و به دیگری بسـپارد و یـا خـودش عهـده دار حضـانت گردد."