چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ابعاد مالکیت روان شناختی با رفتار انحرافی دبیران تربیت بدنی شهرستان بجنورد انجام گرفت. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق دبیران تربیت بدنی مرد و زن شهرستان بجنورد (160 نفر) بودند که از طریق نمونه گیری تصادفی از نظر 113 نفر از آنها استفاده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مالکیت روان شناختی ون داین و پیرس (2004) و پرسشنامه رفتار انحرافی بنت و رابینسون (2000) بود. برای تایید روایی پرسشنامه ها از نظرهای استادان رفتار سازمانی استفاده شد. پایایی پرسشنامه های مالکیت روان شناختی و رفتار انحرافی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/89و 0/88به دست آمد. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون گام به گام در سطح معناداری 0/01≥P تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین مالکیت روان شناختی و ابعاد آن با رفتار انحرافی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. ضریب همبستگی بین مالکیت روان شناختی مبتنی بر سازمان و مالکیت روان شناختی مبتنی بر شغل با رفتار انحرافی به ترتیب 0/46- و 0/36- است. همچنین ضریب همبستگی بین مالکیت روان شناختی با رفتار انحرافی 0/43- بود. به علاوه آزمون رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای مالکیت روان شناختی مبتنی بر سازمان پیش بین خوبی برای متغیر رفتار انحرافی است و 0/21 از تغییرات این متغیر را تبیین می کند. براساس یافته های پژوهش می توان انتظار داشت با بهبود مالکیت روان شناختی افراد، رفتارهای انحرافی آنها کاهش یابد.
This study examined the relationship between psychological ownership dimensions and deviant behavior of physical education teachers in Bojnourd city. This study was applied in terms of aim and descriptive - correlation in terms of data collection. The statistical population consisted of male and female physical education teachers in Bojnourd city (N=160) and 113 teachers were randomly selected. Psychological Ownership Questionnaire (Van Dyne and Pierce, 2004) and Deviant Behavior Questionnaire (Robinson and Bennett, 2000) were used to collect data. Their reliabilities were determined using the Cronbachs alpha coefficient as 0.89 and 0.88 respectively. Collected data were analyzed using the Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis (P≥0.01). Results revealed a negative significant relationship between psychological ownership and its dimensions and deviant behavior. Correlation coefficients between organization-based psychological ownership and job-based psychological ownership with deviant behavior were -0.46 and -0.36 respectively. Also, correlation coefficient between psychological ownership and deviant behavior was -0.43. In addition, stepwise regression analysis showed that organization-based psychological ownership was a good predictor of deviant behavior and explained 21% of changes of this variable. Based on these findings, it could be expected that an improvement in psychological ownership leads to a decrease in deviant behaviors.
خلاصه ماشینی:
آذرنوش و همکاران (١٣٩١) در پژوهش خود روی کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نشان دادند که بین مالکیت روان شناختی با تعهد عاطفی و میل ماندن در شغل رابطة مثبت و معناداری وجود دارد (١).
نتایج پژوهش نعامی و همکاران (١٣٨٩) نشان داد که بین سازة مالکیت روان شناختی و مؤلفة مالکیت روان شناختی مبتنی بر سازمان با انگیزش شغلی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد (٤).
به علاوه نتایج نشان می دهد که ضریب همبستگی میان متغیر مالکیت روان شناختی مبتنی بر سازمان با رفتار انحرافی ٠/٤٦٣- است .
همچنین تحلیل داده ها نشان از رابطة معنادار بین مالکیت روان شناختی مبتنی بر شغل و رفتار انحرافی دارد.
نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام متغیر پیش بین R R2 β B F p مالکیت روان شناختی مبتنی بر 0/001 30/265 -0/463 -0/278 0/214 0/463 سازمان بحث و نتیجه گیری در این پژوهش رابطة بین مالکیت روان شناختی و مؤلفه های آن با متغیر رفتار انحرافی بررسی شد.
در مجموع نتایج پژوهش حاکی از این است که با افزایش مالکیت روان شناختی در افراد شاهد کاهش رفتار انحرافی در آنها خواهیم بود.
همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ٢١ درصد از واریانس رفتار انحرافی توسط مؤلفة مالکیت روان شناختی مبتنی بر سازمان تبیین می شود.
نتیجة پژوهش آذرنوش و همکاران (١٣٩١) که توان مالکیت روان شناختی مبتنی بر سازمان در پیش بینی تعهد عاطفی و میل ماندن در شغل را بیان می کند، به نوعی با نتایج این پژوهش همخوانی دارد (١).