چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش فرهنگی و عملکرد مدیران مدارس دولتی دخترانه شهر تهران انجام شده است . روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است . جامعه آماری پژوهش ، مدیران مدارس متوسطه دولتی دخترانه شهر تهران به تعداد ٣١٧ نفر بوده است که با استفاده از فرمول کوکران به دست آمده و از طریق نمونه گیری طبقه ای نسبی تعداد ١٠٠ نفر از آن ها انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ و همکاران (٢٠٠٣) با ضریب آلفای ٠/٨٩ و پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی عملکرد مدیران با ضریب آلفای ٠/٩١ استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و هم چنین از آزمون های آماری کالموگراف اسمیرنوف ، ضریب همبستگی پیرسون ، تی تک نمونه ای و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج آزمون تی تک نمونه ای نشان داد وضعیت هوش فرهنگی و عملکرد مدیران بالاتر از حد متوسط بوده است . هوش فرهنگی و عملکرد مدیران با ضریب همبستگی پیرسون ٠/٣٧ و در سطح ٠/٠١ با یکدیگر رابطه مثبت و معنادار داشتند. هم چنین از میان ابعاد هوش فرهنگی، سه بعد انگیزشی، فراشناختی و رفتاری با عملکرد همبستگی مثبت داشته اما بین بعد شناختی هوش فرهنگی و عملکرد رابطه معناداری وجود نداشت . نتایج تحلیل واریانس نشان داد هوش فرهنگی مدیران با سابقه خدمت مختلف ، با یکدیگر تفاوت معناداری(٠/٠٤١) داشت اما در هوش فرهنگی مدیران با توجه به سن ، سطوح تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت .
خلاصه ماشینی:
"118 جدول ٤: تحلیل واریانس هوش فرهنگی با توجه به حوزه های جغرافیایی مجموع مربعات درجه آزادی میانگین مربع F سطح معناداری بین گروه ها ١٤٠٦/٠٣٠ ٤ ٣٥١/٥٠٧ درون گروه ها ١٨٢٤٩/١٢٦ ٨٥ ٢١٤/٦٩٦ ١/٦٣٧ ٠/١٧٢ جمع ١٩٦٥٥/١٥٦ ٨٩ - با توجه به این که شهر تهران برای بررسی به پنج حوزه جغرافیایی شمال ، جنوب ، شرق ، غرب و مرکز تقسیم شده است .
جدول ٥: تحلیل واریانس هوش فرهنگی با توجه به رشته های تحصیلی مجموع مربعات درجه آزادی میانگین مربع F سطح معناداری بین گروه ها ١٨٠/٣٩١ ٢ ٩٠/١٩٥ درون گروه ها ١٩٤٧٤/٧٦٥ ٨٧ ٢٢٣/٨٤٨ ٠/٤٠٣ ٠/٦٧٠ جمع ١٩٦٥٥/١٥٦ ٨٩ - جهت پاسخگویی به این سؤال از تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد.
کیم و داین (٢٠١٢) بیان کرده اند که هوش فرهنگی یک قابلیت قابل انعطاف است که میتواند به وسیله آموزش و تجربه ارتقاء داده شود هوش فرهنگی مقوله نوینی است که به تدریج در مدارس و سازمان های آموزشی و غیر آموزشی مورد توجه قرار می - گیرد و عملکرد به نوعی خروجی کار مدیر است که تأثیر آن بر تمام اجزای نظام آموزشی وجود خواهد داشت .
Cultural and network intelligences: the twin pillars in leadership development for the 21 st century era of global business and institutional networks.
Journal of Social Issues، Vol. 67، No. 4، Van Dyne, Linn; Ang, S & Livermore, D."