چکیده:
نظام مديريت روستايی ايران در سالهای اخير به لحاظ ساختارهای اقتصادی ـ اجتماعی، دگرگونيهای پيچيدهای داشته است. به طور کلی مديريت روستاها تا سال 1341 متمرکز و در اختيار مالک، مباشر و کدخدا بوده است و از آن تاريخ تا سال 1357 در قالب انجمن ده، خانه انصاف و با همکاری کدخدا صورت ميگرفته است. پس از انقلاب، شوراهای اسلامی روستايی محل اعمال سياستهای برخی از نهادهای وابسته به دولت بوده است. اهميت موضوع از يک طرف، و تعدد روستاها در سيستان از طرف ديگر باعث شد تا اين پژوهش در منطقه يادشده انجام پذيرد. فرض بر اين بود که شوراها دارای عملکرد مثبتی در دستيابی به توسعه پايدار روستايی بودهاند. به اين منظور 500 پرسشنامه در سطح مناطق روستايی سيستان تکميل گرديد. نتايج حاصله بيانگر آن است که شوراها جز در مواردی که با کمبود يا نبود اعتبارات و امکانات لازم مواجه بودهاند، عملکرد مثبتی داشتهاند.
The rural management system in Iran has gone through complex transformation in relation to socioeconomic structures in recent years. Generally، it can be said that rural management in Iran had been centralized and kept under the control of landlords، bailiffs and headmen of villages till 1962، and since then up to 1979 it was in the forms of village associations، and house of justice، with village headmen cooperation. After the revolution of 1979، the village councils have been established that were channels through which some government related organizations implemented their policies. The importance of the subject and the quantity of villages in the Sistan، led us to conduct the study in the region. The main hypothesis of the study was that councils had a positive performance towards the achievement of sustainable rural development. To this end 500 questionnaires were completed. The results indicated that councils had positive performances except in cases which lacked necessary facilities or credit.
خلاصه ماشینی:
"جدول ۲- میزان فعالیت شوراهای اسلامی روستاها از نظر سرپرستان خانوارها در منطقة سیستان ، ۱۳۸۸ <TD></TD> <TD>نوع فعالیت </TD> <TD>درصد انجام فعالیت </TD> <TD> ۱</TD> <TD>برقراری نظافت عمومی روستاها (جمع آوری و دفـع زبالـه هـای خـانگی وجلوگیری از جریان فاضلاب در معابر) </TD> <TD> ۶۰/۶</TD> <TD> ۲</TD> <TD>مدیریت بحران در حوادث غیرمترقبه (کمک به روستاییان در هنگام حوادث ) </TD> <TD> ۶۵/۳</TD> <TD> ۳</TD> <TD>همکاری با نیروی انتظامی برای برقراری امنیت </TD> <TD> ۸۷/۶</TD> <TD> ۴</TD> <TD>حل اختلافات بین روستاییان </TD> <TD> ۹۷/۱</TD> <TD> ۵</TD> <TD>ارتقای فرهنگی از طریق تأسیس کتابخانه و تجهیز آن </TD> <TD> ۱۰/۶</TD> <TD> ۶</TD> <TD>ارتباط مناسب با ادارات مرتبط باتوسعة روستایی </TD> <TD> ۳۸/۸</TD> <TD> ۷</TD> <TD>واسطه گری برای اخذ وام مورد نیازروستاییان </TD> <TD> ۷۷/۶</TD> <TD> ۸</TD> <TD>کمک به مستمندان از طریق مساعدت اهالی </TD> <TD> ۵۸/۸</TD> <TD> ۹</TD> <TD>تهیة نهاده های کشاورزی مورد نیازروستاییان </TD> <TD> ۳۸/۲</TD> <TD> ۱۰</TD> <TD>مشارکت روستاییان در تصمیم گیری </TD> <TD> ۶۷/۶</TD> <TD> ۱۱</TD> <TD>بازاریابی تولیدات روستایی </TD> <TD> ۷/۶</TD> <TD> ۱۲</TD> <TD>برگزاری دوره و کلاس های ترویجی </TD> <TD> ۳۱/۸</TD> <TD> ۱۳</TD> <TD>ایجاد تشکل های تولیدی و خدماتی در روستاها </TD> <TD> ۱۸/۸</TD> <TD> ۱۴</TD> <TD>ارتقای سطح سوادروستاییان از طریق برگزاری کلاس های سوادآموزی </TD> <TD> ۷۷/۶</TD> <TD> ۱۵</TD> <TD>کمک به روستاییان در زمینه ایجاد اشتغال و افزایش درآمد </TD> <TD> ۳۳/۵</TD> <TD> ۱۶</TD> <TD>رفع مشکلات ارضی </TD> <TD> ۷۲/۹</TD> <TD> ۱۷</TD> <TD>معرفی به ادارات جهت حل مشکل روستاییان </TD> <TD> ۸۰</TD> مأخذ: یافته های تحقیق بنابر یافته های فوق می توان گفت که پاسخ شوراها تفاوت چندانی با پاسخ سرپرستان خانوار ندارد، مگر در چند مورد اندک ."