چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی تصویرسازی هدایت شده بر کاهش تعارض والد-فرزند در دانش آموزان دختر سوم راهنمایی در سال تحصیلی 89-90 انجام شد. جامعه پژوهش حاضر را دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی منطقه 1 استان تهران تشکیل داده است. نمونه این پژوهش 28 دانش آموز پایه سوم بود که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای این منظور ابتدا یک مدرسه از مدارس راهنمایی دخترانه راهنمایی به تصادف انتخاب شد و پس از انتخاب تصادفی یک کلاس به طور تصادفی در دو گروه (15 نفره) آزمایشی و گواه قرار گرفتند. پس از اجرای پیش آزمون ازطریق پرسشنامه " تعارض با والدین" گروه آزمایشی در هفت جلسه آموزشی تصویرسازی هدایت شده شرکت کردند و پس از اجرای مرحله پس آزمون، نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون t نشان داد که روش تصویرسازی هدایت شده توانسته است تعارض، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی دانش آموزان را با والدینشان به طور معنادار کاهش دهد و همچنین توانایی استفاده از راهبردهای استدلالی را در آنها به طور معنادار افزایش دهد.
خلاصه ماشینی:
نتایج آزمون t نشان داد که روش تصویرسازی هدایت شده توانسته است تعارض ، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی دانش آموزان را با والدینشان به طور معنادار کاهش دهد و همچنین توانایی استفاده از راهبردهای استدلالی را در آنها به طور معنادار افزایش دهد.
همچنین برای بررسی میزان کاهش تعارضات در داخل هر گروه نتایج به دست آمده نشان می دهد که در گروه کنترل ، تفاوت معنادار میان مرحله پیش آزمون و پس آزمون وجود ندارد، اما در گروه آزمایش بین پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد (٩٧٢=t) و می توان با اطمینان ٩٩ درصد نتیجه گیری کرد که تصویرسازی هدایت شده به دانش آموزان توانسته است میزان تعارضات آنها را با والدینشان در گروه آزمایشی، در مقایسه با گروه کنترل به طور معنادار کاهش دهد، بنابراین فرضیه اول پژوهش تایید می شود.
همچنین برای بررسی تغییرات ایجاد شده در داخل هر گروه نتایج به دست آمده نشان می دهد که در گروه کنترل تفاوت معنادار میان پیش آزمون و پس آزمون وجود ندارد و t مشاهده شده (٧/٥٩) از t جدول (٢/٦٢٤) بزرگ تر بوده و معنادار است و می توان با اطمینان ٩٩ درصد نتیجه گرفت که روش درمانی تصویرسازی هدایت شده به دانش آموزان سبب کاهش پرخاشگری کلامی در آنها شده است ، بنابراین فرضیه سوم پژوهش هم تایید می شود.
بنابراین با اطمینان ٩٩ درصد می توان نتیجه گیری کرد که روش درمانی تصویرسازی هدایت شده سبب کاهش پرخاشگری فیزیکی در دانش آموزان شده است و فرضیه چهارم نیز تایید می شود.