چکیده:
در چند دهه اخیر،استفاده از سیستم های اطلاعاتی،به منظور انجام مطلوب ماموریت های سازمانی در ابعاد مختلف مالی-اقتصادی،اجتماعی و...در همه سازمان ها و از جمله ناجا رشد چشمگیری داشته و همین رشد و توسعه باعث فشارها و هجمه های بسیار زیاد اجتماعی و مطالبات مردمی،نسبت به خدمات سریع و چابک کم هزینه،در قالب سامانه های اطلاعاتی از ناجا گردیده است.از این حیث ضروری است که ناجا ضمن توجه به تولید نرم افزار و سامانه های اطلاعاتی مناسب،اهتمام کافی به باز مهندسی و ارتقای آن و همین طور میزان رضایت و کمیت استفاده از این سامانه ها در جامعه و شیوه استفاده از آنها را نیز معمول نموده و مشکلات پیش روی آنها را،شناسایی و نسبت به رفع شان توجه لازم را مبذول نماید.روش:در تحقیق حاضر که جزو تحقیقات کاربردی محسوب می شود،از روش مطالعات تطبیقی و اسنادی استفاده گردیده است و در واقع ابزار جمع آوری اطلاعات وب گاه های اینترنتی و مطالب کتابخانه ای بوده است و روش تجزیه و تحلیل نیز به صورت تطبیقی و از طریق اتاق فکر و پنل ها صورت گرفته است.نتیجه گیری:مشتری محوری با رویکردهای(شش سیگما و ناب)دو روش متداول بهبود و رفع معایب در پروژه های تولیدی و خدماتی می باشند که در این مقاله ضمن معرفی این روش ها،از شیوه های پیشنهاد شده در این الگوها،به ویژه شش سیگمای ناب در طراحی سامانه مدیریت ارتباط با مشتریان سیستم های جامع اطلاعاتی ناجا بهره گرفته و پیشنهادهایی در خصوص نحوه پیاده سازی سامانه «ندای مشتری»به منظور ارتقای کمّی و کیفی سامانه های اطلاعاتی در رده های ناجا و از جمله اینکه خصوصیات کیفی از دید مشتریان همیشه ثابت نبوده و تجزیه و تحلیل مستمر جهت شناسایی تغییرات،نیاز مشتریان یک فرایند است و تا وقتی مشتری هست ندای او نیز باید شنیده شود و ضروری است که این کار از طریق سامانه صورت گیرد و به علاوه این پیشنهاد راهبردی که اعمال نتایج تحلیل ندای مشتریان در تصمیم گیری های کلان سازمان حتما باید مورد تجزیه وتحلیل قرار گیرد،ارایه شده است.استفاده از روش های موثر فازهای سیگما در فرآیندهای سازمان،از جمله جمع آوری نظرهای مشتریان،می تواند به سازمان در رسیدن به اهداف خود با سرعت بیشتر و روش هی کوتاه تر کمک نماید(ارلیش،1386).