چکیده:
ارزش یکی از محوری ترین مفاهیمی است که در علوم اجتماعی و مردم شناسی مطرح است . بنابر این اگر فرهنگ وآموزش ارزشها در زنان تغییر یابد در نهایت موجب ارتقا و توسعه زنان می شود. هدف از تحقیق حاضر، پژوهش در حوزه فرهنگ وآموزش و ارزشها ی اجتماعی زنان است و نقشی که این متغییر ها در توسعه زنان دارد . روش تحقیق حاضر فرا تحلیلی و توصیفی است . که در بخش اول ارزیابی تئوریک و روش تحقیقات مطالعه شده است . بخش دوم طبقه بندی و جمع بندی تحقیقات با متغیرهای موضوع تحقیق صورت گرفته است . برای این منظور بیش از ٢٩ مقاله در نظر گرفته شده است . ابتدا مهمترین متغیرهای تاثیر گذار و سپس متغییر متوسط در تحقیق مورد بررسی قرار گرفت . نتایج نشان داد که متغیر نفوذ فرهنگ ، ارزش ها، هویت ، سن ، تحصیل ، نظام آموزش ، رسانه ، خانواده به عنوان تاثیر توسعه در بعد مشارکت فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و سیاسی زنان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت ، سپس راهکارهایی با توجه به متغیرهای تحقیق خطاب به نهادها ارائه گردیده است .
خلاصه ماشینی:
"با توجه به موضوع تحقیق نتیجه نشان داده است که هرجامعه ای فرهنگ خاصی دارد و با توجه به آن افکار و اعتقادات و سبک ها، درجامعه می تواند نقش اساسی در توسعه نیروی انسانی داشته باشد در این مقاله بیشتر تاکید بر توسعه زنان بوده است ، لذا از آنجا که نیمی از جمعیت کشور ما را زنان تشکیل می دهند لذا ارزش گذاری و برنامه ریزی دقیق در به کار گیری نقش کارآفرینی و از دیدگاه روانشناسانه و جامعه شناسانه و بکارگیری مفهوم هویت زنان و خصوصا توانمندی آنان در مدیریت ها و مشارکت ها می تواند جامعه را به سوی توسعه سوق دهد همچنین در تحقیقات نشان داده است در تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، و مذهبی زنان علاقمند به فراگیری آنها از طریق آموزش و خارج از خانه فعالیت داشته باشند، خصوصا با توجه به عصر مدرنیته وتغییرات در سبک زندگی و فضای مجازی همه نیروی انسانی در جامعه علاقمند به تغییرات در زندگی خود هستند، لذا زنان نیز با توجه به منزلت شخصیتی و هویتی و با در نظر گرفتن استحکام خانواده و تحصیلات و آموزش های مستمر می توانند در زمینه های تحولات کلی جامعه باعث رشد و تعالی آن جامعه گردند.
1735 موحد، مجید، (١٣٨٤)، عوامل اقتصادی اجتماعی موثر بر نگرش زنان نسبت به نابرابری های جنسیتی ، فصلنامه مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران علمی- پژوهشی، پژوهش زنان ، شماره پیاپی ١٢، دوره ٣، شماره ،شماره استاندارد بین المللی ١٦٩٣- ١٧٣٥."