چکیده:
رسانه¬ها برای بازنمایی دشمن از متون اقناعی سنگین و بسته¬ای برای کوبیدن بر طبل نبرد گفتمانی استفاده می¬کنند. این نوع متون که از غلظت ایدئولوژیک بالایی برخوردار هستند به طور مستمر از استعاره¬هایی بهره می¬برند که ترسیم¬کننده انگاره های اسطوره¬ای مخوفی از دشمن می¬باشند؛ ضحاک زمان. این مقاله با بررسی ساختارهای اقناعی، به مطالعه تفاوت¬های متون بسته و باز اقدام می¬کند تا از این رهگذر شناختی بهتر از راهکارهای اقناعی کسب نماید. دقیقا در همین رابطه است که مقاله به تعریف استعاره به عنوان اصلی¬ترین ابزار برای ترسیم انگاره های ذهنی از «دشمن» می¬پردازد. و در راستای چنین تعریفی است که استعاره به مثابه عنصر مرکزی اسطوره مورد مطالعه و بررسی عمیق¬تری قرار می¬گیرد تا در نهایت مقاله قادر به دسته¬بندی انگاره¬های ترسیم شده از دشمن در نبردهای گفتمانی بر پا شده بوسیله رسانه¬¬ها در گذشته¬های دور و نزدیک گردد.
خلاصه ماشینی:
"دقیقا به همین علت نیز در اینجا برای بررسی متون خبری اقناعی که در ترسیم تصویر دشمن کاربرد دارند، مطالعه و تحلیل استعارهها به عنوان یکی از اصلیترین روشهای تحلیل متن اقناعی مورد عنایت قرار گرفته است.
برای توضیح این شیوه او ابتدا به «مکانیسم جانشینی» 3 و «مکانیسم هم نشینی» 4 اشاره میکند و در نهایت نشان میدهد که استعاره به مثابه یک ترکیب جانشینانه در یک زنجیره همنشینانه معنایی مورد استفاده کاربران زبانی قرار میگیرد(همانجا، -Signified - Signifier - Metaphoric mechanism - Metonimic mechanism ص 68).
اسطوره متون بسته و اقناعی به ترسیم تصویری از خود و دگر میپردازند که این تصاویر ساختی اسطورهای دارد و در مرکز هر یک از این اسطورههای رسانهایی نوین که فضای دالا نهای رسانهایی را پر میکند، استعارهای قرار گرفته است که تصویری را در ذهن مخاطب ایجاد میکند؛ تصویری از دشمن.
اگر در سطح اول یک نظام نشانهشناسی معنای صریح القادسیه، همان معنایی است که در فرهنگ لغات درباره این واژه بیان میشود(القادسیه اول- مکانی که لشگر اسلام توانست بزرگترین لشگر غیر اسلامی را شکست دهد)، در سطح دوم یک تحلیل نشانهشناختی، "القادسیه" به مثابه دال را میتوان در جایگاه محتوا یا مدلول در سطح دوم یک نظام نشانهشناختی قرار داد، تا معنای تهاجم عراق به ایران، در چهارچوب «القادسیه» به مثابه یک حادثه تاریخی قرار گیرد، و پیروزی عرب بر فارس، طبیعی و ازلی جلوه نماید.
Advertising as Communication, London and New York, Routledge."