چکیده:
این تحقیق به بررسی نقش شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران در اصلاح الگوی مصرف از دیدگاه دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی میپردازد. این تحقیق پیمایشی بوده و برای جمع آوری اطلاعات آن از پرسشنامه استفاده شده است . جامعه آماری این تحقیق دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی بوده است . نمونه گیری تحقیق بر اساس فرمول کوکران و روش اتفاقی صورت گرفت . بر اساس یافته های این پژوهش ٥ فرضیه تایید و ٤ فرضیه رد شد. همچنین ، یافته های تحقیق حاکی از آن است که بیشترین گرایش در بین افراد ١٩ تا ٢٥ سال بوده است و بر مبنای جنسیت ، وضعیت تاهل ، وضعیت اشتغال ، سطح تحصیلات و میزان درآمد گرایش به اصلاح الگوی مصرف تفاوت چندانی ندارد و رابطه آنها با گرایش افراد به اصلاح الگوی مصرف در حد متوسط بوده است . یافته ها بیانگر آنند که افزایش استفاده از رسانه ها در مجموع تاثیری در حد متوسط بر روی نگرش افراد در خصوص اصلاح الگوی مصرفیشان داشته است . همچنین مشخص شد که با افزایش استفاده از برنامه های شبکه اول سیما، گرایش افراد به اصلاح الگوی مصرف نیز تا حد متوسطی بیشتر میشود. از سوی دیگر، رابطه معنی داری بین دو متغیر، برنامه های آموزشی شبکه اول سیما و گرایش به اصلاح الگوی مصرف افراد وجود دارد، که این رابطه نیز در حد متوسط میباشد.
خلاصه ماشینی:
"138 ٦٤- با توجه به جدول فوق و براساس آزمون گامای بدست آمده (٠/٢٠٩ = Gamma) با قبول خطای کمتر از ٠/٠٥ (٠/٠١٤= sig) و درجه اطمینان بیش از ٠/٩٥ می توان گفت بین میزان استفاده افراد از رسانه های ارتباط جمعی و گرایش آنها نسبت به اصلاح الگوی مصرف رابطه معناداری وجود دارد و H٠ فرضیه خنثی که نشانگر عدم وجود رابطه است را نمی پذیریم و رد می کنیم .
٦٥- با توجه به جدول فوق و براساس آزمون گامای بدست آمده (٠/٢٢٧= Gamma) با قبول خطای کمتر از ٠/٠١ (٠/٠٠٣= sig) و درجه اطمینان بیش از ٠/٩٩ می توان گفت بین میزان استفاده افراد از برنامه های شبکه اول و گرایش آنها نسبت به اصلاح الگوی مصرف رابطه معناداری وجود دارد و H٠ فرضیه خنثی که نشانگر عدم وجود رابطه است را نمی پذیریم و رد می کنیم .
٦٧- با توجه به جدول فوق و براساس آزمون گامای بدست آمده (٠/١٦٣= Gamma) با قبول خطای کمتر از ٠/٠٥ (٠٠٣٩=sig) و درجه اطمینان بیش از ٠/٩٥ می توان گفت بین میزان تأثیر و نقش برنامه های شبکه اول در آموزش صحیح افراد در استفاده از امکانات و منابع زندگی و گرایش آنها نسبت به اصلاح الگوی مصرف رابطه معناداری وجود دارد و H٠ فرضیه خنثی که نشانگر عدم وجود رابطه است را نمی پذیریم و رد می کنیم ."