چکیده:
آگهی های بازرگانی و تبلیغاتی در دنیای امروز،جایگاه ویژه و خاص خود را دارند و به جهت رسانهای از خصوصیت ها و قواعد خاصی پیروی میکنند.امروزه در این آگهیها از شیوه های مختلفی استفاده می شود تا مصرف کنندگان را برای خرید کالای خاص ترغیب کنند. یکی از این شیوه ها، استفاده از ستاره های مطرح ورزشی برای تبلیغات و در مرکز توجه قرار دادن کالای مورد تبلیغ است.
در این تحقیق با استفاده از شیوه نشانه شناسی ویلیامسون کارکردهای مختلف این آگهی ها از قبیل تمایزگذاری، هم پیوندی عینی، تابعیت واقعیت از کالا، موجد احساس بودن کالا و جایگزینی احساس با کالا مودر بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این، ایجاد حس همانندسازی و هم ذات پنداری در مخاطبان آگهی بازرگانی ستاره محور مورد تحلیل قرار گرفته است و با توجه به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید ملی و حمایت از سرمایه و کار ایرانی پیشنهاداتی نیز در پایان مقاله برای استفاده بهتر از قابلیت استفاده از ستاره های ورزشی برای تبلیغات کالاهای ملی ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
"اما از نظر وبستردو تعریف زیر را برای اگهی می توان قرار دارد:١-بیان ویژگی ها یا قیمت (یک کالا ،خدمت و غیره )به صورت عمومی ،از طریق روزنامه ،آگهی دستی و غیره ،به منطور وادارساختن به خرید ٢-شناساندن ،یادآوری و جلب توجه عمومی به وسیله اعلامی چاپی نسبت به چیزی برای فروش ،اجاره و یا تقاضای کمک ( Webster new worddictionary,New York,simon&Schuster,1990) می توان تبلیغات بازرگانی هر نوع فعالیت تبلیغاتی دانست که در فضای عمومی شهری و کشوری،محیطی و رسانه ای(نوشتاری، سمعی و بصری مانند مطبوعات و رادیو و تلویزیون و غیره )با هدف معرفی و عرضه کالا،اطلاع رسانی و ارائه خدمات توسط ابزارهای مربوطه در سطح محدوده ویا گسترده صورت می گیرد.
مورن می گوید به ویژه جوانان در میان افراد نه تنها از وضع ظاهری ستارگان و هنرپیشگان تقلید می کنندبلکه وقتی به سینما می روند با دیدن صحنه های فیلم خود رادر جای بازیگران تصورکرده و به عبارتی همانند سازی می کنند چنانچه در این زمینه تحت تاثیر شخصیت آنها قرار می گیرندکه خویشتن خویش را فراموش می کنند، وسایل ارتباط جمعی ستاره سینمایی را که معروف به صاحب خوشبختی است به طور مکرر و مرتب در رسانه جمعی نشان می دهد و یا آنان را به خدایان اسطوره ای یونان که تصور می شود بر بالای کوه المپ جای دارند معرفی می کنند.
ب )آگهی های تجاری از طریق برقراری این ارتباط بین ایماژها و کالاها،نوعی هم پیوندی عینی به وجود می آورد پ )کالا حکم مدلول را دارد ت )کالا موجود احساس است ث )برخورداری از کالا یعنی برخورداری از قدرت خرید آنچه به طور معمول نمی توان با پول خرید."