چکیده:
رسانه و تلویزیون از جمله عرصه های مهمی هستند که بحث اعتماد اجتماعی در آنها به صورت جـدی مطـرح می شود؛زیرارسانه ها نمی توانند در فضایی فارغ از اعتماد مخاطبان ،دوام و قوام داشته باشند. ایـن پـژوهش در صدد است تا به بررسی رابطه بین اعتمـاد بـه تلویزیـون و احسـاس امنیـت مخاطبـان بپـردازد. افـراد بـه واسـطه اطلاعات دریافتی از رسانه ،به ارزیابی محیط پیرامون خود می پردازند. یکـی از مهـم تـرین ایـن تصـورات کـه گربنر در نظریه کاشت رسانه ای از آن به عنوان یکی از بارزترین اثرات رسـانه یـاد کـرده ،احسـاس امنیـت یـا ناامنی است و این احساس با میزان اعتماد به رسانه رابطه دارد. این پژوهش از نظر هـدف ، کـاربردی و از نظـر روش های گردآوری داده ها، توصیفی -پیمایشی است . جامعه آماری این پژوهش را کلیـة خانوارهـای سـاکن مناطق ٢٢گانه شهرداری تهران که ٤٠٠نفر بـه روش خوشـه ای چندمرحلـه ای انتخـاب و مـورد بررسـی قـرار گرفت . ابزار گردآوری این مطالعه پرسش نامه محقق سـاخته و مصـاحبه بـوده اسـت .نتـایج ایـن تحقیـق نشـان می دهد که اعتماد به تلویزیون بیشترین قدرت تبیین کنندگی احساس ناامنی را داشته ، صحت اخبار برنامه هـای تلویزیون در رتبة دوم و بی طرفی تلویزیون در رتبه سوم قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
"بنـابراین ایـن پژوهش به دنبال پاسخگویی به سؤال هایی است که مهم ترین عوامل مؤثر بـر اعتمـاد مردم به تلویزیون چیست ؟و چه رابطه ای بـین میـزان اعتمـاد مـردم بـه تلویزیـون و احساس امنیت آنان وجود دارد؟ پیشینه تحقیق جواهری و بالاخانی (١٣٨٧)در تحقیق خود نشان دادند که برنامه هـای مـاهواره ای بـه گونه ای تنظیم شده اند که از جاذبه های دیداری و شنیداری قوی برخوردار باشند تـا برای مخاطب جالب باشند.
تحقیـق امیـری و امیرآبادی (١٣٩١) نیز به مسئله مخاطب فعال و اعتماد به رسانه پرداخته است و نتایج تحقیقات آنها نشان می دهد که بین فعال بـودن مخاطبـان و اعتمـاد بـه رسـانه هـای خبری داخلی رابطه معناداری وجود دارد.
نتایج تحقیق داون شه ٣(١٩٩٨) آمده نشان می دهد که رابطة رسانه هـای جمعـی با اعتماد اجتماعی یک رابطة چند وجهی است ، بـه ایـن معنـا کـه در برخـی مـوارد، استفاده از رسانه های جمعی (تماشای برنامه های خبری ، علمی یا سریال های تلویزیونی و روزنامه خواندن ) با اعتماد اجتماعی رابطه دارد،اما در موارد دیگر(برنامه های مستند و ترسناک ) وجود این رابطه تأیید نشده است .
یکـی از مهم ترین این تصورات که گربنر در نظریه کاشت رسـانه ای از آن بـه عنـوان یکـی از بارزترین آثاررسانه یاد کرده ، احساس امنیت یا ناامنی است و این احساس بـا میـزان اعتماد به رسانه رابطه دارد(جواهری ، ١٣٨٥: ٨).
حاصـل ایـن تحـرک ذهنـی ، افزایش مبادله و تعامل بین افراد و در نتیجه عام گرایی در نگاه پارسونزی و کمـک بـه شکل گیری جامعه مدنی در قالب مفهوم گستره عمومی از نگاه هابرماس است کـه در کل نقش مؤثری در افزایش اعتماد اجتمـاعی در بـین افـراد و متعاقـب آن احسـاس امنیت دارد."