چکیده:
نوشتار حاضر ضمن طرح مشاوره فلسفی، یکی از موضوعات اساسی را که این روزها شاگردان، والدین و معلمان درگیر آن هستند، به چالش میکشد و ضمن طرح پرسشهای اساسی نظیر اینکه علت اضطراب شاگردان چیست؟ آیا شاگردان از بهره هوشی کمی برخوردارند؟ آیا ریشه این مشکلات را باید در هیجانها و احساسها جستجو کرد؟ مشاوره تحصیلی فلسفی چیست؟ و چه کمکی را برای مواجهه با مسائل تحصیلی دانش آموز ارائه میکند؟ شیوه یی از برخورد با مشکلات تحصیلی شاگردان را معرفی میکند که «مشاوره فلسفی» نام دارد. در قلب مشاوره فلسفی، گفتگوی سقراطی نهفته است که تمرکزش بر اندیشیدن میباشد. در این شیوه، شاگردان بعنوان ظروف خالی در نظر آورده نمیشوند که مدام باید از سوی معلمان پر شوند و از سوی آنها و والدین نصیحت گردند، بلکه بعنوان یادگیرندگان مستقل و آزاد و برابر در نظر آورده میشوند. امتحان و مسائل آن نیز یکی از مواردی است که به این شیوه میتوان آن را بررسی کرد.
خلاصه ماشینی:
"مشاوره تحصیلی از طریق گفتگوی فلسفی مریم دیباواجاری؛ دکتری مشاوره چکیده نوشتار حاضر ضمن طرح مشاوره فلسفی، یکی از موضوعات اساسی را که این روزها شاگردان، والدین و معلمان درگیر آن هستند، به چالش میکشد و ضمن طرح پرسشهای اساسی نظیر اینکه علت اضطراب شاگردان چیست؟ آیا شاگردان از بهره هوشی کمی برخوردارند؟ آیا ریشه این مشکلات را باید در هیجانها و احساسها جستجو کرد؟ مشاوره تحصیلی فلسفی چیست؟ و چه کمکی را برای مواجهه با مسائل تحصیلی دانشآموز ارائه میکند؟ شیوهیی از برخورد با مشکلات تحصیلی شاگردان را معرفی میکند که «مشاوره فلسفی» نام دارد.
با تمام این توصیفات، طبیعی است که اگر فقط معلومات به دانشآموزان داده شود، ناگزیر باید فقط همان را از آنها پس گرفت و برای این کار چارهیی جز ارزیابی عادلانه و برگزاری جلسات امتحان نیست.
آیا باید امتحان را بکلی حذف نمود؟ بنظر میرسد فعلا در نظام آموزشی ما این امکان وجود ندارد، بنابرین بهتر است که معلمان، والدین، دانشآموزان و سیاستگذاران آموزش و پرورش در این زمینه بیشتر تأمل کنند.
کودکان باید بدانند که حق اظهارنظر دارند و برای پیدا کردن راهحلها، آنها نیز مسئولند و این درست نقطه مقابل اطاعت کورکورانه از مطالب و تکرار بدون فکر آنهاست که دشمن اصلی تفکر است و مسبب اصلی انحلال قوه خلاقیت و ابتکار محسوب میشود.
( 216 ) از این روش چگونه در درس ریاضی بهره بگیریم؟ اگر در کلاس درس ریاضی، معلم ذهن دانشآموزان را با این سؤال درگیر کند که چرا باید ریاضی خواند، هر دانشآموزی نظرش را میگوید و در اینباره بحث و گفتگوی مفیدی صورت میگیرد."