چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی آموزش ابعاد تاریخ محلی در برنامهی درسی تاریخ از دیدگاه معلمان تاریخ و دانشآموزان دوره متوسطه، بهمنظور کاربست آن در برنامه درسی مدارس هست. برای اجرای تحقیق، تعداد 16 معلم بهصورت هدفمند در دسترس و 285 دانشآموز بهصورت تصادفی انتخاب و دادههای تحقیق گردآوری شد. ابزار گردآوری اطلاعات برای دادههای کمی، پرسشنامه محقق ساخته که شامل دو پرسشنامه به ترتیب برای معلمان تاریخ و دانشآموزان هست. برای تعیین روایی پرسشنامهها، از روایی محتوایی و صوری استفاده شد و برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفادهشده است که برای پرسشنامه شماره یک2/68درصد و برای پرسشنامه شماره دو3/97درصد برآورد شده است. دادههای کیفی تحقیق علاوه بر سؤالات باز پاسخ پرسشنامه دانشآموزان، از طریق مصاحبه نیمهساختارمند با 8 معلم تاریخ، گردآوری و از طریق نظریه مبنایی تحلیل شدند. نتایج نشان داد، دانشآموزان و معلمان تاریخ نسبت به آموزش ابعاد تاریخ محلی استان، نگرش مثبتی دارند. ازنظر دانشآموزان، تاریخچه سیاسی بیشترین و تاریخچه اقتصادی کمترین اهمیت آموزشی را نسبت به بقیه ابعاد دارند. معلمان تاریخ، آموزش تاریخچه فرهنگی - اجتماعی را مهمترین و آموزش تاریخچه اقتصادی را کماهمیتترین بُعد از بین ابعاد تاریخ محلی استان برآورد کردند. همچنین در خصوص دیدگاههای معلمان و دانشآموزان درباره اهمیت آموزش تاریخ محلی در برنامه درسی تاریخ میتوان به: ضرورت پداگوژیکی، درک و شناخت محیط زندگی خود، برآورده شدن نیازهای روحی افراد، تقویت روح میهنپرستی، بازنمایی و حفظ اصالت و هویت بومی و توسعهی همهجانبه جامعه اشاره کرد. معلمان تاریخ برای تدریس تاریخ محلی، روش یاددهی–یادگیری مشارکتی، روش یاددهی–یادگیری مشاهدهای، روش یاددهی–یادگیری پژوهش محور، روش نقل حکایات تاریخی توسط معلم(تاریخشفاهی) و تدریس با استفاده از منابع الکترونیکی را پیشنهاد دادند
خلاصه ماشینی:
جدول شماره 5 مقوله های حاصل شده در خصوص چرایی اهمیت آموزش تاریخ محلی از دیدگاه معلمان تاریخ و دانشآموزان Table 5 Categories on the importance of teaching local history from the perspective of history teachers and students مقوله ها در پایان کدگذاری باز Categories at the end of open coding مقوله ها در پایان کدگذاری محوری Categories at the end of Axial coding ترویج روح تحقیق در مدارس، تقویت حس کنجکاوی افراد،پویایی محیط کلاس درس،آشتی با تاریخ،ارتقای کیفیت یاددهی –یادگیری تاریخ، ارتقای کیفیت تاریخ نگاری ملی،شفاف سازی تاریخ ملی،قانونمندی مطالعات تاریخ،حصول به درک جامع از تاریخ،تقویت بینش و فهم تاریخی، تعادل روحی افراد و جلب مشارکت دانشآموزان در فرایند یاددهی-یادگیری Developing the spirit of research in schools, Strengthening people's curiosity, Dynamism of classroom environment, reconciliation with history, Improving the quality of teaching and learning of history, Improving the quality of national historiography, transparency of national history, The regularity of historical studies, obtaining a comprehensive understanding of history, Enhanced insight and understanding of history, Mental balance and participation of students in the teaching-learning process ضرورت پداگوژیکی Pedagogical necessity شناخت منطقه مبتنی بر تواریخ،رشد تحقیقات مردم نگارانه، شناخت بین فرهنگی،شناخت شخصیت های تاریخی استان Identifying the area based on histories,Development of ethnographic research, intercultural understanding, Understanding the historical characters of the province درک و شناخت محیط زندگی خود Understanding and knowing onʼs living conditions کسب معلومات عمومی،دنبال کردن اوقات فراغت،خودسازی و خودآگاهی، علاقه داشتن به موضوع Obtaining general information, the pursuit of leisure, Self improvement and self-awareness, Interest in the topic برآورده شدن نیاز های روحی افراد Fulfilling the spiritual needs of people بازنمایی و شفاف سازی گذشته غنی استان، احساس سربلندی و افتخار به عظمت پیشینیان Representation and clarification of the rich history of the province, pride and honor for the past glory تقویت روح میهن پرستی Strengthening the spirit of patriotism شناسایی هویت بومی و ملی، احیاء و استمرار هویت و اصالت فرهنگی استان،حفظ و احیای اصالت هنرهای بومی،تضمین حیات تاریخ سیاسی استان،حفظ اصالت و هویت مذهبی، شناخت شجره نامه Identification of local and national identity, Restoration and maintenance of cultural identity and authenticity of the province, Maintaining and restoring the originality of local arts, assuring the political history life of the province, protecting religious identity, knowing the pedigree.