چکیده:
خبر در دنیای کنونی به ابزاری برای رسیدن به بسیاری از مقاصد تبدیل شده است. از آنجایی که قطعا هر خبری محصول فرایند «دروازهبانی خبر» است، ضروری است که معیارهای مطلوب دروازهبانی خبر برای هر رسانه تدوین و استخراج شود. در این تحقیق ما به دنبال تدوین و استخراج معیارهای مطلوب دروازهبانی خبر در رسانهی ملی بودیم و از روش مطالعهی کتابخانهای و مصاحبهی عمیق با جمعی از دستاندرکاران و متخصصین حوزهی خبر و ارتباطات استفاده کردیم. یافتههای تحقیق نشان داد که باید به 16 معیار به عنوان معیارهای مطلوب دروازهبانی خبر در رسانهی ملی توجه کرد؛ معیارهایی مانند ارزشهای دینی، منافع ملی، قانون، همبستگی ملی، فرصت و تهدید موقعیت ژئوپولتیک ایران در منطقه و جهان، پوشش فراجناحی، عدالت جغرافیایی، قومی و مذهبی پوشش خبری، شرایط جدید رقابت رسانهای، ظهور مخاطب مقایسهگر، رسالتهای رسانه، امیدبخش بودن خبر و اصول حرفهای مربوط به خبر. در نتیجه شایسته است رسانهی ملی با توجه به معیارهای بهدست آمده و حرکت بهسوی مدیریت غیرمتمرکز خبر و دادن امکان خلاقیت به دروازهبانان خبر، با فراهم آوردن بسترهای نوآورانه ارائهی خبر به تامین نیازهای خبری جامعه بپردازد.
خلاصه ماشینی:
یافته های تحقیق نشان داد که باید به ١٦ معیار به عنوان معیارهای مطلوب دروازه بانی خبر در رسانه ی ملی توجه کرد؛ معیارهایی مانند ارزش های دینی ، منافع ملی ، قانون ، همبستگی ملی ، فرصت و تهدید موقعیت ژئوپولتیک ایران در منطقه و جهان ، پوشش فراجناحی ، عدالت جغرافیایی ، قومی و مذهبی پوشش خبری ، شرایط جدید رقابت رسانه ای ، ظهور مخاطب مقایسه گر، رسالت های رسانه ، امیدبخش بودن خبر و اصول حرفه ای مربوط به خبر.
شبکه های خبری با تغییرات هوشمندانه در نحوه ی فراوری خبر، فرم های نوینی از خبررسانی را دنبال میکنند که بتوانند مخاطبان بیشتر و پایدارتری را برای خود فراهم کنند، در نتیجه نویسندگان خبر و به ویژه دست اندرکاران رسانه ، در شرایط عملیات روانی ، از این مفهوم پیچیده به گونه ای استفاده می کنند که بتوانند بدون آن که مخاطب از نیت واقعی آنان آگاه شود، بر ذهن او تاثیر بگذارند (قربانی ، ١٣٩٠: ٩).
پس لازم و ضروری است که برای کسب منفعت های بی شماری که در جلب اعتماد مخاطب به رسانه نهفته است ، و از سوی دیگر برای دفع ضررهای بی شماری که در عدم اعتماد و توجه مخاطب به رسانه ی ملی وجود دارد، دروازه بانی خبر را به عنوان زیربنایی ترین مرحله در فرایند تولید، پوشش و پخش اخبار، به صورت پیوسته مورد توجه قرار داده و به روزآمدی آن اهمیت دهیم .
در این پژوهش به منظور جمع آوری اطلاعات و شناخت معیارهای مطلوب دروازه بانی خبر برای رسانه ی ملی ، روش مصاحبه ی عمیق مورد استفاده قرار می گیرد.