چکیده:
اهل بیت روایات گهرباری در زمینههای گوناگون از جمله مباحث علوم قرآنی بر جای گذاشتهاند. اندیشمندان اهل سنت به گونههای مختلف از آنها بهره بردهاند.این مقاله با روش توصیفی- اسنادی با رویکردی قرآنی- روایی، پس از مطالعه کتب علوم قرآنی اهل سنت، به تحلیل و تقسیم بندی بهرهوریهای اندیشمندان اهل سنت از روایات اهل بیت(ع) پرداخته است.نوشته حاضر اقسام این بهرهوریها را در قالب موارد ذیل بیان میدارد: بهرهوری ترجیحی، که در آن روایت اهل بیت بر سایر احادیث، ترجیح داده شده. بهرهوری استنادی، که در مورد درستی مطلبی به سخن اهل بیت استناد میکنند. بهرهوری تأییدی، بهرهوری انتقادی، بهرهوری انکاری و ... از موارد دیگری است که این نوشته به آن میپردازد، و نتیجه میگیرد که اندیشمندان اهل سنت از روایات اهل بیت(ع) به گونههای مختلف بهرهوری نمودهاند.
خلاصه ماشینی:
"و ابوزرعه نیز روایت را به گونه ای دیگر، نقل کرده است ، پـس ایـن روایـت از انسـجام برخوردار نیست و در کتاب های اهل سـنت نیـز بـه نـدرت نقـل شـده اسـت ، از ایـن رو نمیتوان به آن به دیده اعتماد نگاه کرد، به خصوص که اهل سنت ، خود روایـاتی از امـام علیه السلام نقل میکنند که بیانگر مسح پاها است ، همانند این روایت معروف : «لـو کـان الدین برأی، کان باطن القدمین أحق بالمسح علی ظاهرهما و لکن رأیـت رسـول الله (ص ) مسح ظاهرهما»(ابویعلی الموصلی، ١٤٠٤ق ، ج ١: ٢٨٧؛ ابن حنبل الشیبانی، بـی تـا، ج ١: ٩٥ و ١١٤).
. بهره وری بدون تصریح به نام امام در مباحث مربوط به علوم قرآنی تعدادی از اندیشمندان اهل سنت روایات اهـل بیـت علیهم السلام را نقل ، ولی از ایشان نامی برده نمیشود و روایاتی کـه متعلـق بـه معصـوم است عمدا یا سهوا نادیده گرفته میشود که در ذیل به این روایات اشاره خواهیم نمود: نقل روایت ترتیل اهمیت تلاوت و قرائت قرآن در نزد امام علـی علیـه السـلام تـا بدانجاسـت کـه از آن حضرت علیه السلام نقل شده است ، در خانه ای که قرآن تلاوت شـود، خیـر و برکـت آن فزونی مییابد، فرشتگان الهی در آنجا حاضر و شیاطین دور میشوند."