چکیده:
تفکر انتقادی، به عنوان یکی از بهترین مهارتهایی که معلمان از آن بهره میجویند فواید زیادی برای زبانآموزان در افزایش انگیزهی آنها میتواند داشته باشد. در این تحقیق سعی شده است که تاثیر تدریس مهارتهای تفکر انتقادی بر انگیزه زبان آموزان سطح پیشرفته ایرانی مورد بررسی قرار گیرد. این تحقیق در مرکز آموزش زبان سیمین در تبریز انجام شده بود. از میان 60 نفر زبانآموز ابتدایی، 42 نفر براساس نتایج تست مهارتی تافل انتخاب شده بودند. سپس، زبانآموزان انتخاب شده به طور تصادفی به یک گروه تجربی و یک گروه کنترل و هر گروه به 21 زبانآموز تقسیم شدند. یک پرسشنامه انگیزه، برگرفته از سلیمی(2000)، شامل 36 آیتم در مقیاس لیکرت 5 گزینهای در ابتدای این تحقیق به دانشآموزان در هر دو گروه تجربی و کنترل به منظور ارزیابی انگیزه دانشآموزان داه شد. متعاقبا، پرسشنامه ارزیابی تفکر انتقادی “Watson and Glaser”(1980) شامل 80 آیتم در 5 زیر مجموعه، نشان دهنده زیرمجموعه مهارتهای تفکر انتقادی، به 21 دانشآموز در گروه تجربی داده شد. زیر مجموعه مهارتهای تفکر انتقادی شامل مهارتهایی همچون استنتاج، شناسایی فرضیهها، استنباط، تفسیر، و ارزیابی استدلالها بود. آموزش تفکر انتقادی به مدت 10 جلسه دوبار در هفته برای دانشآموزان پیشرفته طول کشید که در هر جلسه، 20 دقیقه به آموزش اختصاص داده شد بود. آموزش سنتی در گروه کنترل اجرا شد. تحلیل نمرات انگیزه، بدست آمده از طریق آزمون تی- تست مستقل در انتهای آموزش، نشان داد که تدریس مهارتهای تفکر انتقادی تاثیر معنیداری در بالا بردن انگیزه شرکتکنندگان داشت. نتایج بدست آمده میتواند پیامدهایی برای معلمان داشته باشد. از طریق به کار بردن مهارتهای تفکر انتقادی در کلاسهایشان، معلمان می توانند به بالا بردن انگیزه دانش آموزان خود کمک کرده و یادگیری آنها را بهبود دهند.
خلاصه ماشینی:
After controlling for the other two variables of student-to-faculty and student-to-student interactions, the findings showed that critical thinking skills accounted for six percent of the variance in motivation (Rugutt & Chemosit, 2009).
The results of their study demonstrated that there was a significant relationship between Iranian EFL learners' motivation and critical thinking ability.
Similarly, in another study, Soodmand Afshar, Rahimi, and Rahimi (2014) investigated the relationships between instrumental motivation, critical thinking, autonomy and academic achievement of Iranian undergraduate university students.
Having this purpose in mind, the researchers tried to answer the following research question: Does teaching critical thinking skills have any significant effect on the Iranian advanced EFL learners’ motivation?
The five abilities of inference, recognition of assumptions, deduction, interpreting information, and analyzing arguments involved in critical thinking were instructed to the participants in the experimental group only after the TOEFL pretest was administered.
Results of the t-test between the Experimental and Control Groups The null hypothesis formulated in the present study stated that teaching critical thinking skills has no significant effect on the Iranian EFL learners’ motivation.
In other words, the results of the study done by Fahim and Hajimaghsoodi (2014) can serve as a starting point for English teachers to evaluate their current teaching practices, and incorporate critical thinking skills in their classroom.
Conclusion The present study investigated the effect of teaching critical thinking skills on Iranian EFL learners’ motivation.
In the present study, the effect of critical thinking skills on the Iranian learners’ motivation was examined.