چکیده:
در دنیایی که هدایت افکار عمومی ، از وظایف رسانه ها شناخته شده است ، اعتمـاد بـه رسـانه بـه عنوان منبع تامین کننده اطلاعات مورد نیاز مردم ، سرمایه اصلی رسانه محسوب می شود. این مفهـوم در سال های اخیرمورد توجه پژوهشگران در غرب بوده ، اما توجه بیشتری را می طلبد. به همین دلیـل ضرورت دارد که برنامه ریزان و مدیران رسانه با تدوین طرح هـای هدفـدار و بـا تعریفـی مـشخص از جایگاه و نقش رسانه ها، به راهکارهای علمی در بهره گیری از رسانه ها و اعتماد سازی دست یابند. در عصری که نوآوری های ارتباطات ، به رسانه هـا «تنـوع » و بـه مخاطبـان «دسترسـی در حـق انتخاب » داده است ، رسانه ای می تواند موفق باشد و از میدان رقابت سربلند خـارج شـود کـه اعتمـاد عمومی را نسبت به فعالیت های خود در عرصه های مختلف بدست آورد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال ٨٣ و پس از اعلام سند چشم انداز بیست ساله کـه وضعیت کشور را در ٢٠ سال آینده رقم زده ، اقـدام بـه تهیـه سـند افـق رسـانه نمـود کـه وضـعیت صداوسیما در ده سال آینده و مسیر حرکت آن مشخص شده است . در این سند حوزه هـای مختلـف صداوسیما و مسیرحرکت و توسعه آن مـورد بررسـی و طراحـی مجـدد قـرار گرفتـه اسـت . یکـی از مهمترین حوزه های مورد توجه در سند افق رسانه ، حوزة خبر است که در آن به تبـدیل شـدن رسـانه ملی به عنوان قطب خبری جامعه تاکید شده است . صرف نظر از اینکه در بخش های مختلف سند تـا چه اندازه نگاه کارشناسانه و به دور از شعارزدگی مورد توجه بوده ، در این مقالـه مولفـه هـای تحکـیم اعتماد عمومی به خبر که نقش مهمی را در تبدیل این رسانه بـه قطـب خبـری جامعـه دارد، مـورد بررسی قرار گرفته اند. بی شک ورود صاحبنظران علوم ارتباطات و رسانه در کالبدشکافی آنچه که بـه عنـوان سـند افـق رسانه تهیه شده است ، می تواند ضمن مشخص کردن نقاط قوت و ضعف سند، دست اندرکاران رسـانه را در دستیابی به اهداف بلندمدت یاری رساند.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله سعی شده است تا با بیان اهمیت نقش خبری رسانه ها، مهندسی خبـر در ارتبـاط بـا افزایش اعتماد مخاطبان مورد بررسی قرار گیرد و راه هایی که منجر به افـزایش یـا کـاهش اعتمـاد عمومی نسبت به خبر می شود احصاء و به بحث گذارده شود.
میزان «اعتماد» یا «عدم اعتماد» مردم به رسانه ها یکی از معیارهای اصلی در شـناخت وضـعیت رسانه بوده و افق دید برنامه ریزان را وسیع تر می کند و از آنجا که رسانه ها نقش واسطه را در انتقـال اخبار و اطلاعات به عهده دارند، به نوعی حلقۀ اتصال دولت و مردم بـوده و در همگرایـی و واگرایـی مردم و حکومت تأثیر بسزایی دارند، موفقیت هر برنامه ای بستگی کامل به جلب اعتمـاد مـردم دارد ، بنابراین آثار رسانه ها باید به گونه ای باشد که ضریب اعتماد و اطمینان را بین مردم هر چه بیشتر بالا ببرد و اگر وضعیت موجود بگونه ای باشد که این ضریب در جهت معکوس عمل کنـد، بایـد بـه فکـر چاره جویی و اصلاح بود.
در اخبار تلویزیون ، ضمن آنکه آنچه تاکنون بیان شد مصداق دارد و در تحکیم اعتماد عمومی بـه اخبار این رسانه مؤثر است ، رعایت برخی نکات و ویژگی های خاص این رسـانه باعـث مـی گـردد تـا مخاطب توجه بهتری را به خبر این رسانه داشته باشد، از جمله : ١- خبر پرورش یافته (گزارش خبری ) اگر در جهت نیاز و علایق مخاطبان باشد، توجه آنها را بـه خبر جلب می کند که در نهایت به خبر ارائه شده بیشتر اطمینان و اعتماد خواهند کرد."