چکیده:
مومن منتظر _ به اقتضای برخورداری از ایمان و تقوای الهی _ متخلق به اخلاق اسلامی و مودب با آداب دینی است. با این حال، در روایات مربوط به عصر انتظار، گاه بر صفات اخلاقی خاصی تاکید شده و به نظر می رسد این تاکید به دلیل شرایط ویژه این دوران بوده است. در این عصر مشکلات و مسائلی خاص وجود دارد که منتظران برای رویارویی درست با آن، باید در خود صفات اخلاقی به خصوصی را توسعه داده و تقویت نمایند. با این نگاه، منشور اخلاقی عصر غیبت تدوین می شود که می توان از آن به عنوان اخلاق کاربردی عصر غیبت نیز یاد کرد. برخی از این صفات اخلاقی عبارت اند: از بردباری، رجا، تسلیم، عفت و مواسات.
در نوشتار پیش رو، تلاش شده است چرایی تاکید پیشوایان معصوم بر این صفات اخلاقی توضیح داده شود و ضرورت تقویت این صفات با توجه به شرایط عصر غیبت تحلیل گردد.
Truly waiting faithful Muslims are committed to Islamic ethics and polite and well-behaved as the religion also requires them to be. Moreover، in the traditions relating to the Waiting period، sometimes a specific moral trait seems to be emphasized and stressed because of the special circumstances of this (Waiting) period. In this particular era that we live، there are problems that a truly waiting Muslim should strengthen itself and develop certain moral attributes in order to deal with them properly. With this perspective، an occultation Code can be proposed that can also be referred to as the occultation of Applied Ethics. Some of these are moral traits are patience، hope، submission، chastity and helping generously. In the present article، an attempt is made to explain why the emphasis of innocent leaders (Twelve Imams) on these moral traits is significant. Moreover، the need to strengthen these traits in this day and age is explained according to the analysis of occultation.
خلاصه ماشینی:
اگر پاسخ مثبت است، اولا آن صفات کداماند و ثانیا بر اساس چه تحلیلی میتوان این تفاوت را توضیح داد؟ پاسخ به پرسش پیشگفته، زمینه را برای زیست اخلاقمدارانه در عصر آکنده از ابتلائات و فتنههای آخرالزمان فراهم خواهد کرد و به مؤمنان خواهد آموخت که اگر بخواهند دراین شرایط دشوار بر مدار اخلاق و فضیلتها حرکت کنند، باید در وجود خود کدامیک از فضیلتهای اخلاقی را تقویت نمایند؟ به بیان دیگر، چنین موقعیتهایی آزمونهایی جدید هستند که مؤمن برای سربلندی در آن نیازمند مجهز بودن به ابزار مناسب با آن است و در صورتی که خود را برای مواجهه با آن آماده نکرده باشد و خلق و خوی متناسب با آن را در خود به وجود نیاورده یا تقویت نکرده باشد، از لغزش در امان نخواهد بود.
. امام حسن عسکری( وضعیت آن دوران را چنین به تصویر میکشد: احمد بن اسحاق میگوید: به حضرت عرض کردم: ای فرزند پیامبر خدا، آیا غیبت او به درازا خواهد کشید؟ فرمود: إی و ربی حتی یرجع عن هذا الأمر أکثر القائلین به و لا یبقی إلا من أخذ الله عز و جل عهده لولایتنا و کتب فی قلبه الإیمان و أیده بروح منه؛ (همو: 385) به خدا سوگند چنین است تا آنجا که بیشتر معتقدان به او بازگردند و باقی نماند مگر کسی که خدای تعالی عهد و پیمان ولایت ما را از او گرفته و ایمان را در دلش نگاشته و با روحی از جانب خود مؤید کرده باشد.