چکیده:
رﻓﺘﺎر ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ، واﮐﻨﺸﯽ ﺑـﻪ ﻣﺤـﺮک ﻫـﺎی داﺧﻠـﯽ و ﺧـﺎرﺟﯽ اﺳـﺖ ﮐـﻪ ﺑـﻪ ﺻـﻮرت ﺣﻠﻘﻪ ﻫﺎی ﯾﮏ زﻧﺠﯿﺮ ﺑﺎ ﻫﻢ ارﺗﺒﺎط دارﻧـﺪ. ﺑـﻪ ﺳـﺒﺐ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫـﺎی ﮔﻮﻧـﺎﮔﻮن و ﻣـﺆﺛﺮ در روﻧـﺪ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی، ﻧﻤﯽ ﺗﻮان رﻓﺘﺎر ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎ را ﺑﻪ ﯾﮑـﺪﯾﮕﺮ ﺗﻌﻤـﯿﻢ داد. در ﺗﺤﻠﯿـﻞ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﻫﺎی ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ اﯾﺮان، از ﻣﺪل ﭘﯿﺶ ﻧﻈﺮﯾﮥ ﺟﯿﻤﺰ روزﻧﺎ، ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﻪ دو ﺳﻄﺢ ﺧﺮد و ﮐﻼن ﺑﻬﺮه ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﻫﻢ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی داﺧﻠﯽ ﻣﺆﺛﺮ در ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿـﺮی و ﻫﻢ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻧﻈﺎم ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻞ ﺑﺮ روﻧﺪ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی ﻫﺎ ﺑﺮرﺳﯽ و ﻣﺸﺨﺺ ﺷـﻮد. ﺑﻨـﺎﺑﺮ اﯾـﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺗﺼﻤﯿﻢ ﻫﺎ در ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ اﯾﺮان در دورة ﻧﺨﺴﺖ وزﯾﺮی اﻣﯿﺮﻋﺒﺎس ﻫﻮﯾـﺪا، ﻣﯿـﺎن ﺳﺎل ﻫﺎی 1356- 1343ش. ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺄﺛﯿﺮ از آن ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻓﺮد و ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻧﻈﺎم ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻞ ﺑﻮده و ﻣﺘﻐﯿﺮ دوﻟﺘﯽ ﯾﺎ ﺑﻮروﮐﺮاﺗﯿﮏ، ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻧﻘﺶ و ﻣﺘﻐﯿﺮ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﺗﺄﺛﯿﺮ را داﺷﺘﻪ اﻧﺪ.
Foreign policy behavior is shaped by reaction to internal and external stimuli which are interlined like a chain. There are various effective variables at play in the process of foreign policy decision-making، thus making it impossible to generalize a country’s foreign policy. James Rosenau’s pre-theory takes into account the micro and macro level which makes it suitable for analyzing Iran’s foreign policy decisions as it could offer a platform for studying internal structures and the international system affecting the decision-making process. The findings suggest Iranian foreign policy decision-making during Prime Ministry Hoveyda، the period 1964 to 1978، was heavily influenced by the individual and the international system variables، while the governmental، role and societal variables had the lowest impact on shaping the foreign policy in this period.
خلاصه ماشینی:
"در سـطح منطقـه ای، نفـوذ گسـتردة شـوروی در ابعـاد سیاسـی و نظـامی در کشورهای جهان سوم ، تشدید گرایش های رادیکالیستی اعراب ، به ویژه در مصـر، الجزایـر و عراق ، خروج بریتانیا از اقیانوس هند و خلیج فارس و سرانجام ، طرح و اجـرای دکتـرین نیکسون و استراتژی منطقه ای کیسینجر و ارتباط آن با واگذاری نقش ژاندارمی به ایـران در منطقۀ خاورمیانه ، از جمله عواملی است که ضرورت تغییر در اصول سیاست خـارجی را ایجاب میکرد (ازغندی، ١٣٧٩: ٥٧-٥٠).
در سطح بین المللی، سیاست خارجی ایران را عوامل سیاسـی بـین المللـی گونـاگونی شکل میداد، به ویژه فعالیت های ابرقدرت ها در منطقـه و تغییـر در سیاسـت هـای خـارجی عوامل منطقه ای از قبیل عراق ، عربسـتان سـعودی، رژیـم صهیونیسـتی و مصـر، امـا رشـد قدرت نظامی ایران ، آغاز تنش زدایی میان دو ابرقدرت و خروج نیروهـای نظـامی بریتانیـا از خلیج فارس در اوایل دهۀ ١٣٥٠ ش .
خروج نیروهای انگلستان از خلیج فارس بر اساس سیاست شرق کانال سوئز و مسألۀ خلأ قدرت در منطقه ، دکترین نیکسون ١ مـبنی بـر اعطای هر چه بیشتر اختیارات امنیتـی به متحدان آمریکا در مناطق ژئوپولتیک جهان ، تحول نقش آفرینی ایران به عنوان قدرت برتر در حوزة خلیج فارس با هدف پرکردن خلأ قدرت ، افزایش قیمت نفت و توسـعۀ توانمنـدی نظامی تـهران از جمله عواملی بود که روابـط ایـران بـا کشـورهای حـوزة خلـیج فـارس را گسترش داد (خزائلی و چمنکار، ١٣٨٦: ٦١-٣٩)."