چکیده:
هدف ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﺛﺮﺑﺨﺶ ﺑﺎ رﻓﺘﺎر ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﻣﺪﯾﺮان ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻮد و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ )240 ﻧﻔﺮ(، ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن 140 ﻧﻔﺮ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰار اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی ﭘﮋوهش ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی؛ اﻃﻼﻋﺎت ﻓﺮدی، ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﺛﺮﺑﺨﺶ )راﺑﯿﻨﺰ( و رﻓﺘﺎر ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ )ﭘﻮدﺳﺎﮐﻒ وﻫﻤﮑﺎران( ﺑﻮد. داده ﻫﺎ ﺑ ﮐﻤﮏ ﻧﺮم اﻓﺰار 21 SPSS و آزﻣﻮن آﻣﺎری ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن، آﻧﺎﻟﯿﺰ وارﯾﺎﻧﺲ ANOVA ورﮔﺮﺳﯿﻮن ﺧﻄﯽ ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽ داری ﺑﯿﻦ ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﺛﺮﺑﺨﺶ و رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺷﻬﺮوﻧﺪی وﺟﻮد دارد. ﭽﻨﯿﻦ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺪل رﮔﺮﺳﯿﻮﻧﯽ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ 64/7% ﺗﻐﯿﯿﺮات رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﺛﺮﺑﺨﺶ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. از ﺑﯿﻦ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﺛﺮﺑﺨﺶ اﺑﻌﺎد ﺑﺎزﺧﻮر و ﺷﺒﮑﻪ ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﺑﻌﺪ ﺳﺎده ﺳﺎزی ﭘﯿﺎم ﺗﺎﺛﯿﺮی ﻣﻨﻔﯽ ﺑﺮ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺪارس داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.
This study examines the impact of effective communication on citizenship behavior from the perspective of
school principals Education District 5 of Mashhad. The study sample school principals Education District 5, 240
statistical samples were selected according to Morgan table 140. In order to gather data for this study three -part
questionnaire that included demographic information questionnaire effective communication (Robbins)
organizational citizenship behavior questionnaire (Podsakoff et al) was used. The SPSS software was also used
to analyze the data. For data analysis, descriptive statistics of frequency tables, graphs, mean and standard
deviation were used. Klumugrvasmyrnvf and inferential statistics, correlation, analysis of variance ANOVA,
linear regression was used, too. In the end we conclude that there is a significant correlation between the two
variables effective communication and behavior of citizens. The regression model analysis showed that 64/7 %
of effective communication is affected by changes in citizenship behaviorsand effectiveness of communication,
organizational citizenship behaviors are effective, too. Among the components of effective communication,
communications network as well as feedback have the greatest positive impact and simplification message
school principals have a negative impact on organizational citizenship behaviors.
خلاصه ماشینی:
1 Noni Huak & et al 2 Bateman & Organ 3 Katz & Kahn 4 Spontaneous 5 Extra-Role 6 Bateman & Organ 7 Pro Social Behavior 8 Brief & Motowidlo 9 Prosocial Organizational behavior 10 Spontaneous 11 George & Brief 12 Van Dyne & et al 13 Contextual Performance 14 Borman & Motowidlo ساختار رفتار شهروندی سازمانی به دنبال شناسایی، اداره وارزیابی رفتارهای فرانقش کارکنانی است که در سازمان فعالیت می کنند ودر اثر این گونه رفتارهای آنان اثربخشی سازمانی بهبود می یابد.
(بهلولی زیناب ، علوی و درخشان ٨٥،١٣٨٩) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١: الگوی رفتار شهروندی سازمان ارگان (کاسترو ١٤١،٢٠٠٤) 1 Bienstock & et al 2 Khan & Abdul Rashid شناسایی عوامل مؤثر بر رفتارهای شهروندی سازمانی جهت حفظ ، افزایش وتقویت آنها برای برنامه ریزان وتصمیم گیران سازمانی ازمهم ترین اقدامات است .
(الوانی ١٧٦،١٣٩٣) 1 Peng & Chin 2 Singh 3 Sarna Shilpi & Singh Aparna وجود ارتباطات اثربخش در سازمان ، همواره یکی از اجزای مهم در توفیق مدیریت به شمار آمده است .
1 Vostal & et al باروتیان (١٣٨٨) در پژوهش خود نشان داد ارتباطات اثربخش در عملکرد سازمانی کارکنان واحدهای ستادی شرکت ملی گاز ایران موثر است .
غافل از اینکه ارتباطات اثربخش پایۀ کلیه امور محسوب می شود؛ زیرا اگر مفاهیم همان گونه که مد نظر فرستنده است در ذهن گیرنده پیام نقش نبندند، دراموری همچون رفتارهای شهروندی هرگز نتایج مطلوب حاصل نخواهد شد؛ ازسویی دیگر مفهوم رفتار شهروندی سازمانی هنوز به گونه ای که باید در سازمان های آموزشی، مورد توجه قرار نگرفته است .
پرسشنامه ارتباطات سازمانی اثربخش توسط رابینز تهیه و در پژوهش عباس پور و باروتیان (١٣٨٩) میزان ضریب آلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه ٠/٨٥ ودر پژوهش صلواتی، یاراحمدی وسیدهاشمی (١٣٩٣) ٠/٨٨١ محاسبه شده است .