چکیده:
بررسی سابقه تاریخی تعدیلات قیمت سهام در دوره های مالی متواتر و تغییرات متغیرهای بودجه ای در مقاطع سه ماهه و میزان تحقق تولید و فروش و سود هر سهم در هر مقطع و بررسی علل جهش ناگهانی در مقاطع بررسی می گردد. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که میزان تحقق پیش بینی فروش مهم تر از تولید و سایر عوامل است. زیرا رشد تولید در صورت عدم فروش می تواند باعث هزینه های انبارداری، بهره بانکی و فرصت از دست رفته و غیره شود. همچنین فصلی بودن فروش را می توان ملحوظ کرد. شاید بتوان مهم ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت سهم را در این قسمت جست وجو کرد به همین خاطر دقت هرچه بیشتر و بررسی کلیه اجزای گزارش های بودجه ای از اهمیت زیادی برخوردار است. توجه به بودجه سالانه شرکت و پیش بینی تولید، فروش و سود هر سهم و کنترل بودجه در گزارشات میان دوره ای و میزان تحقق پیش بینی ها و تعدیلات بودجه ای طی دوره در تغییرات قیمت سهام تاثیر بسزایی دارد.
خلاصه ماشینی:
"سیاست های کلان حاکم بر اقتصاد و تغییرات نرخ ارز و سیاست های انبساطی و انقباضی عوامل تاثیرگـذار بر سوددهی شرکت ها و قیمت سهام است ، برای مثال کاهش نـرخ بهـره در سـال ١٣٨٠ باعـث شـد نسـبت قیمـت بـه عایدی هر سهم (P/E) در بورس اوراق بهادار تهران افزایش یابد.
لیکن افزایش سطح آگاهی عمومی میتواند در رشد اقتصادی و همچنین اهمیت بورس اوراق بهادار تهران در توسعه و رشد اقتصادی کشور و معیشتی افراد موثر باشد (حجازی و دیگران ، ١٣٨٩) پیشینه پژوهش پورابراهیمی وسیدخسروشاهی (١٣٩١) به بررسی رابطه ی درصد سود تقسیمی وحجم معاملات در شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران پرداختند تصمیم گیری درباره ی پرداخت سود و مقدار آن ، موضوع حائز اهمیتی در حوزه ی مالی شرکتی است ؛ زیرا در این تصمیم گیری مقدار پولی که باید به سرمایه گذاران پرداخت شود و همچنین مقدار پولی که باید برای سرمایه گذاری مجدد انباشته شود، مشخص میشود.
همچنین آن ها با استفاده از هزینه های تحقیق و توسعه ، وضعیت بازار محصولات شرکت و ترکیب سهامداران شرکت به عنوان متغیر های مؤثر بر عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و سرمایه گذاران ، اثبات کردند که در شرایط وجود عدم تقارن اطلاعاتی، توانایی محافظه کاری برای کاهش ریسک سقوط آتی قیمت سهام بیشتر است .
بررسی رابطه ی عدم تقارن اطلاعاتی و مدیریت واقعی سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، مجله ی پژوهش های حسابداری مالی، ٤: ١٢-١.
Researching Corporate Social Responsibility: An Agenda for the 21st Century, Journal of Business Ethics, 70, 87–98.
Measuring Corporate Social Responsibility: A Scale Development Study Journal of Business Ethics 85 (4),411-27."