چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات درآموزش دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. بر اساس فرمول کوکران تعداد 107 نفر بر اساس ضوابط نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساختهای که دارای 27 گویه بود، گردآوری شد. یافتهها: از میان ابعاد پنج گانهی مورد بررسی در این پژووهش، موانع فنی با میانگین 067/ 4، موانع انسانی با میانگین 027/ 4، موانع مدیریتی با میانگین 022/ 4، موانع اقتصادی با میانگین 116/ 4، موانع فرهنگی با میانگین964/ 3، به ترتیب رتبه اول تا پنجم را کسب نمودند. بر خلاف تصور اولیه موانع مدیریتی در پزوهش حاضر رتبه سوم شد. نتیجه گیری: براساس پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق ساختهای مبتنی بر متون و منابع مختلف با ضریب پایایی بالا تهیه شد که در پژوهشهای آتی میتواند مورد استفاد قرار گیرد. همچنین بر اساس یافتههای پژوهش، مولفههایی در ابعاد پنجگانه، مورد بررسی قرار گفت که یافتههای مربوط به آنها میتواند راهکارهایی اجرایی برای رفع موانع پیادهسازی فناوری اطلاعات در امر آموزش جامعهی مورد مطالعه و سایر حوزههای مشابه فراهم آورد.
Purpose: The purpose of this study was to examine barriers to the use of information technology in education in Tonekabon Branch of Payam Noor University.
Methodology: This study is functional regarding its purpose and it is survey-analytical، regarding its nature. The statistical group is consisted all of university students who are studying in Tonekabon Branch of Payam Noor University. Based on Cochran formula a stratified sample of 107 people was selected and Through 27 questionnaire were examined.
Findings: Among the five dimensions of the research، technical barriers with average of 4/067، human barriers 4/027/4، administrative barriers، 4/022، economic barriers 4/116، and cultural barriers 3/964، sequentially، were ranked from first to fifth degree. It's important to note that contrary to the initial impression management barriers in the present research was third.
Conclusion: based of the research a research-constructed questioner from the study of literature with high reliability was obtained that could be used by future studies. Also the result of this research can be used in development of study community and other area
خلاصه ماشینی:
آموزشهای دانشگاهی، فناوری اطلاعات، دانشگاه پیامنور، تنکابن، موانع فناورانه Purpose: The purpose of this study was to examine barriers to the use of information technology in education in Tonekabon Branch of Payam Noor University.
در این زمینه، پژوهشهایی نیز توسط داورپناه (1381)، مکنایت McKnight (1995)، میرتز Meerts (2003) و آدوا و لمو Aduwa amp; Iyamu (2005) صورت گرفته است؛ اما با وجود مطالعات و تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور، چار چوبی که بر اساس آن بتوان موانع فناوری اطلاعات را در دانشگاهها شناسایی کرد، تدوین نشده است.
امید است نتایج حاصل از یافتههای پژوهش حاضر بتواند در رفع موانع مدیریتی، فنی، انسانی، اقتصادی و فرهنگی در بهکارگیری فناوری اطلاعات در آموزش جامعه مورد مطالعه و سایر حوزههای مشابه مؤثر باشد.
وضعیت موانع فرهنگی در استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش جامعه مورد مطالعه چگونه است؟ روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی- توصیفی است.
برای گردآوری دادهها در این پژوهش از ابزار پرسشنامه محقق ساخته 27 گویهای استفاده شد که موانع استفاده از فناوری اطلاعات را در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تنکابن در ابعاد مدیریتی، فنی، انسانی، اقتصادی و فرهنگی مورد بررسی قرار داد.
از جمله موانع مورد بررسی در این پژوهش بعد مدیریتی است که با میانگین 022/4 ضمن کسب امتیاز بالا به لحاظ اهمیت در بهرهگیری از فناوری اطلاعات در آموزش در میان سایر ابعاد در جایگاه سوم قرار دارد.