چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مطالعه ی رابطه ی محتوای برنامه های شبکه استانی سهند آذربایجان شرقی با تعلق خاطر مخاطبان به هویت ملی است. نوشتار حاضر، به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه ی محقق ساخته با حجم نمونه 400 نفر در بین افراد 15 تا 70 سال شهر تبریز در سال 1393 اجرا شده است. روش نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین میزان استفاده، استفاده هدف مند از برنامه های شبکه استانی و نوع محتوای برنامه های شبکه استانی آذربایجان شرقی در تمامی ابعاد (مدنی، دینی، اجتماعی و فرهنگی) با تعلق خاطر مخاطبان به هویت ملی رابطه ی معنادار مستقیمی وجود دارد. اگر چه رابطه محتوای برنامه های شبکه استانی از ابعاد مدنی، دینی، فرهنگی و اجتماعی با تعلق خاطر به هویت ملی مثبت است، اما این تاثیر چندان قابل اعتنا نیست و نشان از آن دارد که افراد مطالعه شده بخشی از تعلق خاطر خود در زمینه هویت ملی را از منابع دیگر به دست می آورند.
خلاصه ماشینی:
"اگر چه رابطه محتوای برنامه های شبکه استانی از ابعاد مدنی، دینی، فرهنگی و اجتماعی با تعلق خاطر بـه هویـت ملـی مثبت است ، اما این تأثیر چندان قابل اعتنا نیست و نشان از آن دارد کـه افـراد مطالعه شده بخشی از تعلق خاطر خود در زمینه هویت ملـی را از منـابع دیگـر به دست میآورند.
رسانه های ارتباط جمعی، شبکه استانی سهند، هویت ، هویـت ملـی، تبریز * استادیارگروه مطالعات خانواده دانشگاه شهیدمدنیآذربایجان **دانشجویدکتریجامعه شناسی دانشگاه تبریز،نویسنده ی مسؤول *** کارشناسیارشدجامعه شناسی دانشگاه پیام نورمشهد بیان مسأله ازمیـان رسـانه هـایجمعـی پرمخاطـب ،شـبکه هـایتلویزیـونی در ایجـاد و ارتقـای آگاهیهایعمومیوگرایش به سمت هویت هایدینیوملی جایگـاهیویـژه دارنـد؛ زیرانفوذحضور و شکل انتقال پیام در تلویزیون به گونه ای است که میتواند مخاطـب را با انواع شگردها و روش ها به سمت خود جلب کنـد و بـه ایـن ترتیـب در نحـوه ی دگرگونی آگاهیعمومیوهویت ،پرنفوذترین ومـؤثرترین عامـل باشـد.
امابرنامه هـایتلویزیـونی استانیتاچه حددرانجام وظیفه خود(یعنیگرایش به هویت ملی)موفق بوده اند؟ باتوجه به اهمیت موضوع فوق ،پرسش هاییکه پژوهش حاضردرصددپاسخگویی به آنهاست عبارتندازاین که مخاطبان برنامه هایشبکه استانیآذربایجان شرقیازلحـاظ هویت ملیدرچه وضعیتیقراردارند؟میزان استفاده مخاطبان ازبرنامه هایشـبکه اسـتانی چگونه است ؟محتوایبرنامه هایشبکه استانیچه تأثیریبرهویت ملیمخاطبان دارند؟ پیشینه پژوهش یافته هایقربان زاده سواروهمکارانش (١٣٩٥)درپژوهشیباعنوان «رسـانه وهویـت ملی:مطالعه موردیتأثیررسانه درشاخص هایهویـت ملـی"حـاکیازآن اسـت کـه رسانه ها توان انسجام بخشیبه هویت ملیرادارند."