چکیده:
یک راه برای توصیف و فهم پدیده هایی که به حوزة خاصی همچون مدیریت رسانه مربوط می شود،
تولید مدل و آزمون آن است. برپایه آ نچه در مقدمه کتاب آمده، هدف زمینه چینی برای رسیدن به
مدلی جهت دستیابی به شهرت رسانه ای در واحد مرکزی خبر سازمان صداوسیما بیان شده است.
ساده سازی ها در حوزه های مختلف علوم انسانی، ازجمله در مدیریت رسانه، از مشکلات عدم گسترش
علوم و پیشرفت جامعه ما در این زمینه است. نویسندگان این کتاب کوشیده اند نه تنها مباحث مندرج
در حوزة شهرت رسانه ای را در متن بگنجانند؛ بلکه به یک نمونه پژوهشی نیز اشاره کنند. با تاکید
بر وجه ارتباطی و کسب شهرت، کتاب حاضر کوششی است برای برجسته کردن وجه سازمانی رشته
مدیریت رسانه. چگونگی اشاره به مفاهیم و متغیرها، فقدان شواهد پژوهشی به ویژه، پژوهش های
داخلی، در کنار مشکلات مربوط به ارجاع به منابع، درجه کتاب را از یک متن آموزشی کامل، به یک
متن کمک آموزشی تنزل داده است. با تمام انتقادات، با توجه اینکه در این زمینه کتاب های فراوانی
در دسترس نیست، مطالعه کتاب به دانشجویان توصیه می شود.
خلاصه ماشینی:
این چیز دیگـر، در حـوزة مدیریت زمستان ١٣٩٥ رسـانه ، همـان شـهرت و اعتبـار سـازمان رسـانه ای اسـت کـه برخاسـته از منابع انسـانی ٣٦٥٣٠ متخصـص و خـلاق اسـت و مؤلفـان کتـاب حاضر بـا ارائۀ مدلـی ، چنین توفیقـی را برای واحـد مرکـزی خبـر صداوسـیمای جمهـوری اسـلامی ایران خواسـته اند.
بـا توجـه بـه توضیـح داده شـده در پیوند میـان دو مفهوم اعتبـار و اعتماد (و نیز اشـارات ص ٥ کتـاب )، درخصـوص تأثیـر قابلیـت اعتمـاد٢٣ بر سـوددهی سـازمان های اقتصادی ، ایـن تأثیـر به گونـه ای اسـت که کاهـش یک درصدی در آن ، سـبب کاهـش چهاردرصدی قیمت فروش می شـود.
همین طـور، آن جـا کـه میـان مفاهیـم توسـعۀ منابـع انسـانی ، شـهرت رسـانه ای و جنـگ نـرم رابطـه برقـرار شده اسـت ، انتظـار می رفت در متـن کتاب ایـن رابطـه به خوبـی تبیین شـود؛ زیرا از رسـانۀ ملـی و خبرگزاری صداوسـیما یاد شـده و هـدف کتـاب را خدمتـی بـه ایـن سـازمان بیان کرده اسـت ؛ امـا در عمل چنین نیسـت و به گونـۀ بـارز و موردانتظـاری ایـن روابـط ترسـیم و برجسـته نشـده اند، مگـر در بخش پایانـی کتـاب و آن هـم نه به شـکل درخور.
اگر این برداشـت قابل اعتنـا باشـد، باید گفت بیشـتر محققان از ایـن نکته غافل مانـده و ازاین رو، تنهـا بـه اعتبـار فنـاوری رسـانه بوده اسـت کـه فضـا یـا محیـط مجـازی را بازشناسـی و رسـانه های مجـازی را متمایـز کرده انـد.
Mierzejewska, Bozena Izabela & Hollifeld, C.