چکیده:
هدف: بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی- انسانگرایانه بر بهبود مهارتهای ارتباطی و حل مساله زنان متاهل
روش: روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود.
جامعه آماری پژوهش، تمامی زنان متاهل مراجعه کننده به یکی از مراکز مشاوره شهر مشهد بودند که به روش نمونه گیری دردسترس تعداد 22 نفر از آنها انتخاب شدند و سپس بر اساس تخصیص تصادفی افراد به دو گروه آزمایش و کنترل،(هر گروه 11 نفر) گمارده شدند. آزمودنیها به پرسشنامه حل مساله خانواده و
کارکردهای روان شناختی خانواده ایرانی، مقیاس ارتباط پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از روش
تحلیل کواریانس تک متغیره (ANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس تک متغیره نشان دادکه آموزش گروه درمانی شناختی- انسانگرایانه بر
افزایش مهارتهای ارتباطی افراد گروه آزمایش تاثیر معناداری داشت (P<0/001). همچنین آموزش گروه
درمانی شناختی- انسانگرایانه بر افزایش حل مساله افراد گروه آزمایش نیز تاثیر معناداری داشت (P<0/001).
خلاصه ماشینی:
"پس بر طبق این نظر حل مساله مقدمتا یک فرایند مقابله ای آگاهانه،منطقی و هدفمند است که می تواند توانایی فرد را برای مقابله سودمند با انواعی از موقعیت های استرس زا افزایش دهد (D,zurilla & Chang, 1999) و در این بین هرچه افراد خودآگاه تر و خوش بین تر و از معنویت گرایی بالاتری برخوردار باشند به همان میزان توانایی بیشتری در حل مسایل خواهند داشت و در زندگی از رضایت بالاتری برخوردارند.
ابزارها: ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل : "پرسشنامه حل مساله خانواده" و "مقیاس ارتباط" بود که در زیر به توضیح هر کدام از این ابزارها پرداخته می شود: حل مسئله خانواده: این پرسشنامه با الهام از پرسشنامه های Forgatch, 1998) ،( Berger & Hannah, 1999) ، Champion & Power, 2002)) ، D’zurilla, & Nezo, 1990)) توسط احمدی(,2010 Skilled Client Model Mind Skills Communication Skills etal&Ahmadi) ساخته شد مواد این پرسشنامه در زمینه ی روشهای مواجهه با مشکلات فعلی، میزان شناخت فرایند و گامهای حل مساله و چگونگی به کارگیری روشهای حل مساله در بین زوجها می باشد.
جدول 3: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس برای اثربخشی مهارتهای ارتباطی در گروه های مورد مطالعه منبع تغییرات مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F سطح معناداری قدرت مشاهده شده پیش آزمون 69/26 1 69/26 78/0 38/0 04/0 گروه 7/1621 1 7/1621 68/47 000/0 71/0 خطا 21/646 19 01/34 کل 0/42102 22 همانطور که در جدول شماره (3) مشاهده می شود نتایج حاصل از تحلیل کواریانس تک متغیره نشان می دهد که گروه آزمایشدر مقایسه باگروه کنترل، پس از شرکت در مداخله، در نمره کلی مهارتهای ارتباطی تفاوت معناداری از نظر آماری داشته است."