چکیده:
آموزش فلسفه در مدارس، در سطوح استاندارد سه گانه (شناختی، عاطفی ـ روانی و حرکتی)، عموما در همان سطح اول باقی مانده و کمتر به سطوح عالیتر تمایل نشان داده و تنها به حافظه تکیه دارد وعمدتا ازتاریخ فلسفه انباشته است .
اما در رویکرد جدید بنظر میرسد که باید برای فلسفه ورزی و اندیشیدن تلاش نمود تا دانش آموز بتواند ضمن دستیابی به شیوه اندیشه ورزی و تفکر، مسائل بنیادین و اصلی زندگی را دریافته و با پژوهش محوری و تقویت تفکر خلاق، «بینش» و «نگرش»هایی را شکل دهد و با تثبیت آن بتواند «گرایش»ها و «روش»هایی معقول و سازمند در زندگی ایفا نماید .
نوشتار حاضر به بررسی اهم زوایا و راهکارهایی خواهد پرداخت که چنین روشهای نوینی را تثبیت نماید: «توجه به دیالوگ نویسی و گفتگو محوری»، «پرسش محوری و پرورش ذهن انتقادی»، «موقعیت گرایی و اقتضامندی»، «فرآیندگرایی و پرورش تواناییهای عقلانی»، «مسئله محوری و تمرین حل مسئله»، «کاربردگرایی و روزآمدی»، «کارآمدی و اثربخشی» که آموزش فلسفه اکنون در مدار چنین رهیافتهایی نیست .
خلاصه ماشینی:
"از اینرو تغییر در رویکردها و سیاستهای کنونی در مدار مسائل زیر الزامی مینماید: ـ گسترش عقلانیت و تعقل ورزی در دانشآموزان از طریق ایجاد فرصت ابراز عقیده و اندیشه ـ جریانشناسی فلسفی از طریق بررسی تحلیلی ساده از روند تحول عقلانی بشر ـ آشنایی، معرفی و نقد نظریات رایج فلسفی ـ آشنایی و معرفی فیلسوفان جهان اسلام با گرایش متفکران و تفکر اندیشمندان ایرانی ـ تأکید بر فلسفه بعنوان راه حلی برای زندگی امروز و کارآمدسازی تفکر فلسفی ـ کلگرایی و اتحاد موضوعی در تبیین مفاهیم بجای جزئینگری و پراکندگی ـ ترویج تحقیقگرایی و پژوهشمحوری از طریق واگذاری موضوعات و بررسی مفاهیم 3.
پرسشهای زیادی وجود دارد که میتوان از آنها در تعمیق جایگاه فلسفی بهره برد: ـ چه پرسشهایی انسانها را وادار به تفکر فلسفی نموده است؟ ـ چرا علمگرایی در عصر جدید توانسته در غرب غلبه یابد؟ ـ آیا دین و علم یا دین و فلسفه با یکدیگر تقابل دارند یا سازگارند؟ ـ فلسفه چه کارکردهایی میتواند برای انسان معاصر داشته باشد؟ ـ آیا رویکرد عقلگرایانه تنها راه دستیابی به معرفت و حقیقت است؟ پاسخ چنین سؤالاتی را میتوان از برخی منابع یا گفتگوهای فلسفی بدست آورد.
ما میتوانیم برخی از سرفصلها یا موضوعات را به دانشآموزان واگذار کرده و با ارائه آن، مفاهیم فلسفی را بررسی کنیم و راه پژوهشگری در فلسفه را برایشان با موارد زیر فراهم نماییم: ـ موضوع یابی و فنون انتخاب موضوع ـ منبعشناسی برای یافتن پاسخهای فلسفی ـ تمرین و نگارش پژوهش فلسفی ج) آشنایی با فیلسوفان معاصر ایران: همچنان که میدانیم در اکثر فیلسوفان ایرانی از همین طریق جرقههای اندیشهورزی به شعلههای نورانی تفکر بدل شده است."