چکیده:
فن آوری های ارتباطی مثل تلفن ثابت و همراه ،اینترنت و رایانامه نقش مهمی در دنیای امروزی دارند. رایانامه (شکل غیرهمزمان ارتباط مبتنی بر رایانه)آنچه را که فرد می تواند در کلاس درس انجام دهد بیشتر می کند. این ابزار به رایج ترین ابزار ارتباطی در محیط آموزشی تبدیل شده است. پژوهش حاضر " بررسی تاثیر ارسال و دریافت تکالیف دانش آموزان پیش دانشگاهی ایرانی با استفاده از رایانامه بر میزان انگیزه و توانایی آنها در درک مطلب انگلیسی "قصد دارد تا بررسی کند که بهره گیری از رایانامه در فرستادن و دریافت کردن تکالیف دانش آموزان پیش دانشگاهی چه میزان بر توانایی درک مطلب و همچنین انگیزه درونی آنان تاثیر دارد. در مطالعه شبه تجربی ، رفتار 56 دانش آموز در گروه های آزمایش و کنترل بررسی شد تا تاثیر و نتیجه ی این رفتارها مشخص شود. نتایج به دست آمده تاثیر معنادار استفاده دانش آموزان از رایانامه به عنوان یک فن آوری ارتباطی را بر توانایی درک مطلب و انگیزه درونی آنها نشان داد.
Communication technologies such as Phones, mobile phones, TV, Internet, email, etc have a great role in today's world of knowledge and education. E-mail as a form of asynchronous computer-mediated communication extends what one can do in the classroom and has become the most popular communication tool in the professional and educational environment. The current study entitled " the effect of emailing (tasks) on reading comprehension ability of Iranian pre-intermediate EFL learners "aims to examine if email utilization to send and receive learner's tasks have any significant effect upon their reading comprehension ability as well as their intrinsic motivation. In a quasi-experimental study the performance of 56 students in experimental and control groups were examined to determine the effect of the treatment. The results confirmed the significant positive effect of using email as a primary communication technology on learner's reading comprehension ability and intrinsic motivation.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر ارسال و دریافت تکالیف درک مطلبی دانش آموزان پیش دانشگاهی ایرانی با استفاده از رایانامه بر میزان انگیزه و توانایی آن ها در مهارت درک مطلب انگلیسی * محمد جواد حجازی استادیار گروه زبانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ، قم ، ایران ** حسن علیزاده دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه پیام نور مرکز قم ، قم ، ایران (تاریخ دریافت : ٩٣/١٠/٢٤، تاریخ تصویب : ٩٥/٠٣/٢٢، تاریخ چاپ : مهر ١٣٩٦) چکیده فناوری های ارتباطی از قبیل تلفن ثابت ، تلفن همراه ، تلویزیون ، اینترنت ، رایانامه و غیره نقش مهم و مؤثری در دنیای امروزی علم و آموزش دارند.
پژوهش حاضر، سعی دارد تا تأثیر استفاده از رایانامه درتحویل تکالیف درک مطلبـی را بـر توانایی درک مطلب دانش آموزان ایرانی دورۀ پیش دانشگاهی از یک طرف و همچنین تـأثیر آن را بر میزان انگیزۀ درونی (Intrinsic motivation) آن ها نسبت بـه یـادگیری زبـان خـارجی از سوی دیگر بررسی کند.
آیا ارسال و دریافت تکـالیف درک مطلبـی از طریـق رایانامـه بـه توسـط دانش آموزان ایرانی دورۀ پیش دانشگاهی ، تأثیر معناداری بر انگیزۀ درونی آن ها در زمینۀ خواندن دارد یا خیر؟ ٢-٤- فرضیه های پژوهش به منظور بررسی مسئلۀ مطرح شده در این پژوهش و پاسخ به سؤالات مربوط ، فرضـیه هـای صفر زیر بررسی خواهند شد.