چکیده:
زمینه و هدف: لذت بردن از خواندن، عاملی مهم در گرایش افراد به خواندن و افزایش سرانه خواندن است. خواندن لذت بخش تاثیر مهمی بر استمرار و تداوم خواندن و تبدیل شدن افراد به خوانندگان مادام العمر دارد. این مساله در جامعه ایرانی که با سرانه پایین خواندن مواجه است، اهمیت فزاینده ای دارد. در این میان باید دانست چه عواملی موثر بر خواندن لذت بخش و ایجاد کننده آن هستند. از این رو، پژوهش حاضر درصد است دیدگاه کتابداران و اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه را در خصوص عوامل اثرگذار بر خواندن لذتبخش شناسایی کند.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد روش شناختی کیفی انجام شده و روش پژوهش، تحلیل محتواست. داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق گردآوری شده است. مشارکت کنندگان 33 نفر از کتابداران و اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه در پاییز سال 1395 بودند. نمونهگیری به روش هدفمند انجام گرفت و تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. تحلیل دادهها همزمان با جمع آوری اطلاعات با رویکرد تحلیل موضوعی انجام گرفت.
یافتهها: تحلیل دادهها منجر به استخراج 13 موضوع اصلی، 16 زیرموضوع و 22 موضوع فرعی در 2 مقوله اصلی با عنوان عوامل درونی و بیرونی شد. عوامل درونی شامل موضوعات علاقه، خودانگیختگی و اختیار، انگاره های خواندن، انگیزه ها، نیاز و هدف، پیش داشته ها، احساسات، کاربرد نگری، شناخت، ارتباط و تعامل و پیوندهاست. عوامل بیرونی در موضوع نهادها شامل زیرموضوعات خانواده، نظام آموزشی، کتابخانه ها، خلق کنندگان محتوا، توزیع کنندگان محتوا، رسانه ها و در موضوع شرایط و امکانات شامل زیرموضوعات موضوع مطالعاتی، زمان، مکان و محمل های خواندن می باشد.
نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد حصول خواندن لذت بخش اگرچه بستگی به خصوصیات درونی و شخصیتی افراد دارد، اما در این میان عوامل بیرونی چندی نیز اثرگذارند. لذا در پیوستار ایجاد خواندن لذت بخش، فرد در یک سمت و عواملی نظیر خانواده، نظام آموزشی، کتابخانه ها و نظایر آن در سمت دیگر قرار دارند که هماهنگی و تلاش مشترک همه آن ها فراهم کننده لذت خواندن است.
Background and Aim: This study is set to represent information search process in the selected preschool children in Tehran (namely Mahgol and Taranom) and compare the results with BAT model.
Methods: This is an Applied and comparative study with qualitative approach based on grounded theory. Research population was preschool children in Tehran from two different regions of city. Sampling was done by multi-stage and clustering purposive method. Considering the context of the society، preschools in two different regions of Tehran were selected. 20 children were selected as a sample of the study. Three groups including children، teachers and parents were studied.
Results: The results show that information search behavior in Mahgol and Taranom preschools include education، preparing، predictive behavior، curiosity and incomprehension. In comparison with BAT model، it has education of concepts instead of reading. They have shown planning، finding، gathering data and organizing behavior in doing research assignments. Defining behavior was rare and there were no evaluating behavior in comparison with BAT model. Some similar behaviors with BAT model were seen in the second stage. Happiness behavior was seen less than other behaviors. Referencing was seen in the telling stage and there was little interpreting and integrating. The same behaviors with BAT model were seen in the third stage.
Conclusion. Educating information search process to preschool children based on BAT model can enrich children’s skills in research.