چکیده:
مسئولیت اجتماعی مفهوم جدیدی در بازاریابی و مباحث جامعهشناسی است که باشگاههای فوتبال دارای پتانسیل استفاده از آن میباشند؛ ازاینرو، هدف اصلی از پژوهش حاضر تدوین راهبردهای مسئولیت اجتماعی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. نمونۀ آماری پژوهش را 19 نفر از نخبگان، مدیران، مربیان و اعضای هیأت علمی تشکیل دادند که به روش مصاحبه و با استفاده از نمونهگیری نظری انتخاب شدند. انتخاب خبرگان نیز با حداکثر نوسان انجام گرفت. شایانذکر است که یافتهها از طریق روش کدگذاری در سه مرحلۀ باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند. براساس نتایج، 42 نشان در کدگذاری شناسایی گردید که در 14 مقوله شامل: آموزش رسانهها، آموزش اخلاقی و اجتماعی مدیران، ورزشکاران و ذینفعان، آموزش شهروندی، جامعهسنجی، برندسازی اجتماعی، مدیرسازی، توسعۀ مالی، ترویج، توسعۀ زیربنایی، توسعۀ داوطلبی، فوتبالسازی نسل چهارم، عقد قرارداد، شبکهسازی برخط، دیپلماسی و مذاکره و شش مؤلفۀ آموزش، مهندسی اجتماعی، استقلالگرایی، ساختارسازی، تفکرسازی و ارتباطات طبقهبندی شدند. برمبنای نتایج میتوان گفت که هر راهبرد میتواند بنابر موقعیت جامعۀ محلی و باشگاه فوتبال در اولویت قرار گیرد تا باشگاه و جامعه هر دو منتفع گردند.
خلاصه ماشینی:
دراین راستا، براون و داسن ٤ (١٩٩٧) مسئولیت اجتماعی را به منزلۀ وضعیت و فعالیت سازمان ها در انجام وظایف اجتماعی خود و یا 5 حداقل انجام وظایف درقبال ذینفعان تعریف نموده اند و این درحالی است که ماتن و مون (٢٠٠٤) مسئولیت اجتماعی را مفهومی آمیخته با مفاهیمی همچون اخلاقیات کسب وکار، انسان دوستی، شهروندی و مسئولیت زیست محیطی سازمان ها دانسته اند؛ بنابراین ، طبق نظریات جامعه شناسان تمامی ارکان در جامعه دارای مسئولیت های به اندازه ای درقبال یکدیگر میباشند و اما اگر قبول کنیم که پدیدة ورزش به عنوان یک رکن تأثیرگذار در جامعۀ مدرن امروزی مطرح است میبایست کارکردهای آن را نیز مورد توجه قرار دهیم .
Esposito, Ecimovic, Mulej & Haw 2.
Dowlinga, Robinsonb & Washington کودکی با مشکل هورمونی دست وپنجه نرم میکرد، این امکان را برای هموطنان کوچک خود فراهم نمود تا با مراجعه به بنیاد او بتوانند درمان های اینچنینی را با هزینه ای بسیار کم پشت سر بگذارند (عباسی، ١٣٩٢، ١٤).
Corporate social responsibility in professional team sport organisations: Towards a theory of decision-making.
Professional football clubs and corporate social responsibility.
Taking advantage of the London (2012) Olympic games: Corporate social responsibility through sport partnerships.
Corporate social responsibility (CSR) communications in the G-25 football clubs'.