چکیده:
شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر تحکیم ارزش های اسلامی در بین دانشجویان هدف پژوهش حاضر است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری40 نفر از استادان دروس معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم هستند که به سبب محدودیت تعداد، همگی به عنوان نمونه انتخاب شد ه اند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که پایایی آن مطابق آلفای کرونباخ، معادل 83/ 0تعیین گردیده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، علاوه بر روش های آمار توصیفی، از آزمون استنباطی Z تک گروهی و تحلیل واریانس یک راهه(F) استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد: طراحی و ترسیم محتوای متون برنامه درسی بر مبنای آموزه های فرهنگ اسلامی؛ تامین، تربیت و به کارگیری مدیران حساس به ارزش های اسلامی؛ به کارگیری نمادهای ارزشی متناسب با دانشگاه اسلامی در طراحی محیط و فضاهای آموزشی؛ ایجاد جو فرهنگی مناسب بین کارمندان و استادان از طریق التزام عملی به رعایت ارزش های اسلامی - به ترتیب - از مهم ترین عوامل موثر در توسعه و تحکیم ارزش های اسلامی در بین دانشجویان هستند.
خلاصه ماشینی:
"یافتهها نشان میدهد: طراحی و ترسیم محتوای متون برنامه درسی بر مبنای آموزه های فرهنگ اسلامی؛ تأمین، تربیت و بهکارگیری مدیران حساس به ارزشهای اسلامی؛ بهکارگیری نمادهای ارزشی متناسب با دانشگاه اسلامی در طراحی محیط و فضاهای آموزشی؛ ایجاد جو فرهنگی مناسب بین کارمندان و استادان از طریق التزام عملی به رعایت ارزشهای اسلامی - به ترتیب - از مهمترین عوامل مؤثر در توسعه و تحکیم ارزشهای اسلامی در بین دانشجویان هستند .
ارزشهای اسلامی، دانشجویان، استادان دروس معارف اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی قم مقدمه امروزه کارکرد اصلی دانشگاهها، آموزش، پژوهش، تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر، و توسعة فرهنگی جامعه است، ولی رویکرد اصلی آنها در ایران فقط آموزش بوده است، دانشگاهها با برخورداری از محیطی مستقل، آزادگی علمی و ثبات شغلی، سعی در تولید دانش، فرهنگسازی و ارائة خدمات دارند و هدف اصلیشان توسعة اطلاعات (شخصیتسازی)، توسعة مهارتها (ایجاد ارزش افزوده)، توسعة شخصیت (دگرگونی) و خلاقیت و تفکر (شکوفایی استعداد) است.
31 168 بر اساس اطلاعات جدول (3) همة گویههای مربوط به عوامل طراحی محیط و فضاهای مذهبی و بهکارگیری نمادهای ارزشی در شکل گرفتن دانشگاه اسلامی، به استثنای گویه 1 (گفتوگوهای دینی در رادیو و تلویزیون نقش مؤثری در توسعة معنویت و ارزشهای دینی دانشجویان دارند) نمرة Z بیش از Z بحرانی در سطح اطمینان 0.
تأمین و تربیت و بهکارگیری مدیران حساس به ارزشهای اسلامی تأثیر مثبت و معنیداری در تحکیم ارزشهای اسلامی در بین دانشجویان از دیدگاه استادان دروس مزبور دارد که این نتیجه با توجه به نمرة z بهدستآمده در سطح اطمینان 99% تأیید میشود و با نتیجة پژوهش شیخی (1380) که اعتقاد دارد «معلمان میتوانند الگودهندة خوبی برای ارزش مطلوب به دانشجویان باشند» همخوانی دارد."