چکیده:
تجارت اجتماعی پدیدة نوظهوری است که پژوهشگران، کمتر آن را بررسی کردهاند. مشتریان در تجارت اجتماعی میتوانند به تولید محتوا و بهاشتراکگذاری اطلاعات و تجربههای خود دربارة محصولات و خدمات با دیگران بپردازند. چنین امکانی برای شرکتها و صاحبان مشاغل فرصتها و تهدیدهای جدی بههمراه دارد. باتوجهبه این شرایط، بررسی رفتار مصرفکننده در چنین فضایی بسیارمهم است. هدف پژوهش حاظر طراحی ساختاری برای عوامل تأثیرگذار بر مشارکت مشتریان در تجارت اجتماعی با استفاده از الگوی محرّک-ارگانیسم-پاسخ است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفیپیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش کاربران ایرانی سه شبکة اجتماعی تلگرام، کلوب و فیسبوک هستند. حجم نمونه، 360 نفر پیشبینی شده که بدینمنظور از روش نمونهگیری غیراحتمالی از نوع سهمیهای و گلولهبرفی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة الکترونیک آنلاین است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری، روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که اولاً در بررسی تأثیر متغیرهای محرّک بر ارگانیسم کیفیت وبسایت یا برنامة کاربردی، درک تعاملی و هنجارهای ذهنی بهترتیب بر کیفیت روابط، حمایت اجتماعی و نگرش به تجارت اجتماعی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین سازههای تجارت اجتماعی بر حمایت اجتماعی و کیفیت روابط تأثیر مثبت و معنادار دارد و درک تعاملی نیز بر نگرش به تجارت اجتماعی دارای تأثیر مثبت و معنادار است؛ دوم اینکه کیفیت روابط، حمایت اجتماعی و نگرش به تجارت اجتماعی بههمراه هنجارهای ذهنی بر تمایل به تجارت اجتماعی در جایگاه پاسخ دارای تأثیر مثبت و معنادار است؛ سوم اینکه حمایت اجتماعی بر کیفیت روابط و آن نیز بر نگرش به تجارت اجتماعی دارای تأثیر مثبت و معنادار هستند.
خلاصه ماشینی:
[1] Tang [2] Liang and Turban [3] Curty and Zhang [4] Do-Hyung [5] Hajli [6] Sims [7] Wang [8] Kim and park [9] Featherman [10] Lin [11] Stephen and Toubia [12] Dennison [13] Hung [14] Stimuli-Organism-Response [15] Russell [16] Lee [17] parboteeah [18] Animesh [19] Lu [20] Venkatesh & Davis [21] Hsu [22] Peng & Kim [23] Gao & Bai [24] Jiajing [25] Crosby [26] De Wulf [27] McMillan & Hwang [28] Yoo & Stout [29] Taesoo [30] Fishbein & Ajzen [31] Li [32] Taylor [33] House [34] Coulson [35] Rishika [36] Crocker &Canevello [37] Huang & Nambisan [38] Caceres & Papariodamis [39] Chen [40] Teo [41] Hogg & Vaughan [42] Eroglu [43] Structural Equation Model [44] Ringle [45] Partial Least Square [46] Composite Reliability [47] Raykov [48] McLure Wasko & Faraj [49] Fornell and Larcker [50] Pavlou & Fygenson [51] Garbarino & Johnson [52] Chin [53] Henseler [54] SmartPLS [55] Benyoucef [56] Shanmugam [57] Lin [58] Xi [59] Suksa-ngiam & Chaiyasoonthorn [60] Smith [61] Pereira da Silva [62] Aggarwal & Bhardwaj [63] Giovannini [64] Ozen [65] Singh & Diamond م مراجع 1- داوری، علی؛ رضازاده، آرش.
Assessing the impact of relationship quality on online adoption, International Journal of Business Information Systems Strategies, 5(1), 1-13.
"Social commerce constructs and consumer's intention to buy", International Journal of Information Management, 35(2), 183-191.
Cognitive and affective factors influencing customer adoption of social commerce: an empirical study, International Journal of Business and Systems Research, 9(2),154-178.
Social commerce research: Definition, research themes and the trends, International Journal of Information Management, 37(3),190-201.