چکیده:
هدف این پژوهش وقوف بر نقش تجربیات و رویدادهای پیشین زندگی در بروز رفتار خرید اجباری است.
روش این پژوهش از دید هدف، کاربردی، از دیدگاه نوع دادهها، کمی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی پیمایشی است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 384 نفر و توزیع پرسشنامه میان جوانان 16 تا 29 ساله در دسترس در شهر تهران صورت گرفت. برای تعیین روایی پرسشنامه از روش CVR و تحلیل عاملی تأییدی و برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و برای بررسی روابط متغیرها از مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شده است.
در یافتههای این تحقیق تاثیر تعارض با خانواده، ارتباطات اجتماع گرا و ارتباطات با همسالان بر رفتار خرید اجباری رد نشد و تاثیر ارتباطات مفهوم گرا و عزت نفس بر رفتار خرید اجباری رد شد.
از پیامدهای اجتماعی این تحقیق میتوان به آگاهی بخشی بینش بازاریابان، خرده فروشان، خانواده ها، مشاوران و سیاستگذاران حوزه سلامت در درک مکانیسمها و زمینههای بروز و توسعه خرید اجباری در راستای پیشگیری از بروز عادات مصرف اجباری که تأثیرات مخربی بر روی فرد و جامعه دارد اشاره کرد.
این پژوهش نشان دهنده ارتباط بین تجربیات پیشین زندگی و زمینههای اقتصادی-اجتماعی خانواده در شکل گیری و توسعه رفتار خرید اجباری میباشد.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش نشان دهنده ارتباط بین تجربیات پیشین زندگی و زمینه های اقتصادی-اجتماعی خانواده در شکل گیری و توسعه رفتار خرید اجباری می باشد .
کلمات کلیدی: خرید اجباری ، خرید وسواسی ، مصرف اعتیادی، وضعیت اقتصادی - اجتماعی ، ارتباطات اجتماع گرا، ارتباطات مفهوم گرا، ارتباطات با همسالان ، عزت نفس ، همبستگی با خانواده ، تعارض با خانواده ، اختلالات خانوادگی ١ دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، تهران ، ایران ٢ دانشکده مدیریت وحسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، تهران ، ایران مقدمه رفتار مصرف کننده و رفتار خرید تحت تأثیر عوامل گوناگونی از جمله عوامل فرهنگی، اجتماعی، شخصی و روان شناختی قرار دارد.
هدف از این تحقیق ١) وقوف بر عوامل تأثیرگذار در بروز رفتار خرید اجباری در جوانان ٢) کسب نگرشی نسبت به این نوع رفتار از ابعاد روانشناختی و جامعه شناختی ٣) آگاهی بخشی نگرش بازاریابان و فروشندگان نسبت به خریداران و رفتارهای آنها ٤) فراهم کردن راهنماییهایی برای خانواده ها و مشاوران به منظور تدوین برنامه های مشاوره ای جهت کاهش این رفتار مزمن ٥) وقوف بر تاثیر تعارض با خانواده و همبستگی با خانواده در بروز رفتار خرید اجباری 1 Black, 2007 2 McElroy et al.
, 1994 فرضیه های این تحقیق عبارتند از: فرضیه اصلی: اختلالات خانوادگی تجربه شده (تعارض با خانواده ) بر رفتار خرید اجباری در جوانان تأثیر مثبت دارد.
مطالعات پیشین نشان داده اند که نوجوانانی که اختلافات و تعارضات بیشتری با والدین خود دارند، معمولا عزت نفس پایین تر و رفتارهای خطر 1 Desarbo & Edwards, 1992 2 Baumrind, 1978 3 Amato, 1993 4 Hill et al.