چکیده:
مقاله ی حاضر درصدد آن است که به بررسی جامعه شناختی رابطه ی بین سرمایه ی فرهنگی جوانان و مولفه های هویت اجتماعی فردی و جمعی آنان بپردازد و همبستگی بین سرمایه فرهنگی و مولفه های مختلف هویتی را مورد مطالعه قرار دهد. برای بررسی رابطه ی این دو سازه (سرمایه ی فرهنگی و هویت های اجتماعی فردی و جمعی) از نظریه بوردیو، جنکینز و گیدنز استفاده شده است همچنین برای سنجش رابطه این دو سازه از آزمون های T و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.
نتایج حاصل از آزمون ها حاکی از همبستگی بین سرمایه ی فرهنگی جوانان و مولفه های هویت آنان است. لکن بیشترین ضریب همبستگی سرمایه فرهنگی با مولفه های هویت شخصی و گروهی و کمترین میزان همبستگی گونه های هویت ملی، مذهبی و خانوادگی است. از سوی دیگر نتایج نشان داد که گرایش دختران به مولفه های هویت جمعی بیشتر از پسران می باشد در صورتی که بر خلاف دختران، میزان گرایش پسران به مولفه های هویت فردی بیشتر می باشد. همچنین نتایج تحقیق حاکی از این است که میزان سرمایه ی فرهنگی جوانان تقریبا یکسان است.
خلاصه ماشینی:
بدینسان هدف اصلی مقاله بررسی همبستگی و رابطه ی بین سرمایه ی فرهنگی با نحوه ی برداشت و تعریف جوانان از خویشتن خویش دارد چرا که جوانان سهم بسیار بزرگی از گروه سنی را در ترکیب جمعیتی جامعه دارا می باشند و با رشد حضور آنان در عرصه های گوناگون اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و به ویژه در مراکز علمی ، آنها تحت تأثیر این فرآیندها قرار گرفته اند.
بنابراین با مطرح شدن رویکردهای جدید و نیز وضعیت ایجاد شده در دنیای امروزین ، دیگر نمی توان هویت جمعی و فردی یک جامعه توریست پذیری مثل شهر بابلسر را تنها به کمک مفاهیم ساختاری و کلان تبیین و بررسی کرد، بلکه برای بررسی ، تبیین و ارائه الگویی از مؤلفه های هویت شهر بابلسر لازم است از مفاهیمی همچون سرمایه ی فرهنگی کمک گرفت .
بر این اساس در این مقاله در پی بررسی این سؤال هستیم که چه نوع همبستگی و رابطه ای بین سرمایه ی فرهنگی و مؤلفه - های هویت ملی ، مذهبی ، گروهی ، خانوادگی و فردی وجود دارد؟ توجه به این موضوع می تواند تحلیل گران مسائل فرهنگی و اجتماعی را در تحلیل مسائل فرهنگی جوانان کمک نماید.
فرضیه های تحقیق با توجه به نوع ارتباط متغیرهای مستقل (جنسیت ، پایگاه اقتصادی – اجتماعی ، سرمایه ی فرهنگی ) با متغیر تابع مؤلفه های مختلف هویت (مذهبی ، ملی ، گروهی ، خانوادگی و شخصی ) می توان فرضیه های زیر را استنتاج کرد: ١.